Lindex slår ett slag för miljön – med hyrpyjamas: ”Banbrytande”

"Ett sätt att bredda vårt erbjudande".

Hållbarhet är det nya svarta och Lindex har under de senaste åren testat en rad knep för att minska sitt klimatavtryck. Bland annat genom att låta kunder lämna in sina gamla Lindex-kläder som sedan såldes via pop-up, och i utvalda butiker.

I höstas lanserade man second hand-tjänsten online med fokus på babykläder, och nu är det dags för ett nytt grepp. I ett samarbete med Hyber, en uthyrningstjänst för barnprodukter, gör modehandlaren det nu även möjligt att hyra en babypyjamas.

Annons

Vi har genom vår secondhandinsamling och tidigare piloter sett att våra babypyjamas kan säljas flera gånger om vilket är ett fint kvitto på att vårt fokus på förlängd livslängd ger resultat, säger Annette Tenstam, hållbarhetsstrateg på Lindex.

Tillsammans med Hyber gör vi nu ett test där vi kombinerar secondhand med uthyrning. Det är ett sätt för oss att bredda vårt erbjudande och samtidigt få värdefulla insikter i vårt fortsatta arbete med att förlänga livslängden på våra plagg.

Testat i skidbacken

Det hela är ännu ett pilotprojekt i mindre skala och pyjamasarna, som hyrs i set om tre, kommer till en början endast finnas i ett fåtal storlekar. Själva uthyrningen kommer inte att ske via Lindex sajt, utan hos Hyber.

För oss på Hyber är detta en banbrytande möjlighet att revolutionera hur vi förbrukar barnkläder. Tillsammans tar vi nu ett kraftfullt steg framåt mot en mer hållbar framtid, där vi erbjuder våra kunder prisvärda, miljövänliga och cirkulära lösningar som förändrar spelplanen inom barnkläder. Genom att förlänga livslängden på plaggen minskar vi vårt gemensamma avtryck på planeten och visar att vi kan göra skillnad, säger Olivia Rothschild, vd för Hyber.

Detta är dock inte första gången som Lindex testar konceptet med uthyrning. I vintras inledde man ett samarbete med Järvsöbacken där besökare kunde hyra skidoverall, skidbyxor och skidjacka från Lindex till barnen.

Annons