Lindex styrkebesked efter tuffa året: “Har verkligen utmanats”

Dubblade e-handeln.

Event: Är ni e-handelsbranschens bästa golfspelare? Läs mer här.

Coronapandemin har slagit hårt mot många branscher, inte minst den fysiska handeln. Men när många företag redovisat försäljningstapp och till och med tvingats slå igen, har Lindex lyckats hålla sina positioner någorlunda intakta. Det framgår av företagets siffror för helåret 2020, som presenteras nu på morgonen.

Omsättningen backade med 10,9 procent i lokala valutor medan rörelseresultatet uppgick till 323 miljoner kronor. Det kan jämföras med 340 miljoner år 2019.

Annons

Lindex vd Susanne Ehnbåge hänvisar till en snabb digital tillväxt samt “effektiva kostnadsåtgärder” som anledningar till att försäljningen inte minskat mer.

Det har onekligen varit en turbulent tid, präglad av den globala coronasituationen med restriktioner, minskad butikstrafik och periodvis stängda butiker för flertalet av våra försäljningsmarknader. Vi har verkligen utmanats men också lärt oss och åstadkommit väldigt mycket, säger hon i ett pressmeddelande.

Jag är stolt över hur snabbt vi har lyckats anpassa oss för att möta vår starka digitala tillväxt och hur vi med rätt prioriteringar, effektiva åtgärder samt fantastiskt bidrag från alla engagerade medarbetare parerat situationen tillsammans. Vi redovisar ett helårsresultat för 2020 som är nästan i paritet med föregående års mycket starka resultat.

Under 2020 som helhet ökade Lindex e-handelsförsäljning med 103 procent. Motsvarande siffra för det fjärde kvartalet var 145 procent. Nu utgör den digitala försäljningen 15,6 procent av Lindex totala omsättning.

Vi kommer att se fortsatt ökad tydlighet i våra modekoncept och vi tar ytterligare steg i Lindex varumärkesarbete. För att fortsätta stå starka och säkra ett motståndskraftigt bolag fortlöper våra kraftfulla satsningar inom den digitala utvecklingen, integreringen av våra försäljningskanaler och optimeringen av vår butiksportfölj. Hur vi möter och skapar värde för vår kund är avgörande för vår framgång, där innovation och hållbarhet, ur alla aspekter, är centrala delar för oss, avslutar Susanne Ehnbåge.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!