Lindex tappar 30 miljoner men e-handeln dubblade

"Utvecklingen börjar vända".

Under årets andra kvartal sjönk Lindex rörelseresultat med 15 procent jämfört med samma period i fjol, och landade på 167 miljoner kronor. Den totala omsättningen försämrades med 18 procent (i lokala valutor).

Resultatutvecklingen är en följd av den minskade försäljningen under andra kvartalet med stängda butiker för flertalet av modeföretagets försäljningsmarknader, skriver Lindex i ett pressmeddelande.

Annons

Uppdelat dalade försäljningen under april och maj med 28 procent. Under juni månad gick det lite bättre, då omsättningen minskade med endast 2 procent jämfört med samma månad året innan.

Däremot ökade företagets tillväxt online. E-handeln växte med 102 procent under kvartalet, och webbförsäljningen utgjorde 16,2 procent av den totala omsättningen. Vilket kan jämföras med 6,6 procent samma period föregående år.

Det har under våren varit en fortsatt utmanande period då vi har haft stängda butiker på majoriteten av våra 18 försäljningsmarknader. Men med snabba och effektiva kostnadsåtgärder samt stark digital tillväxt har vi lyckats minska konsekvenserna och redovisar ett resultat för andra kvartalet som står sig väl mot föregående års mycket starka resultat samt den rådande situationen, säger Susanne Ehnbåge, vd på Lindex.

Under kvartalet har vår e-handel fördubblats och till om med tredubblats för många av våra försäljningsländer. Det är också glädjande att utvecklingen börjar vända för våra fysiska butiker och att försäljningen i juni är på samma nivå som föregående år. För att positionera oss och stå starka även i framtiden fortsätter vi utveckla vårt starka kunderbjudande samtidigt som vi arbetar vidare med våra strategiska satsningar inom den digitala utvecklingen, våra försäljningskanaler samt hållbarhet.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!