Search
Close this search box.
ANNONS

Linum slog miljonen på Amazon: "Har lagt mycket tid på att förstå"

Noomi Venderlöf, marknadsplatsansvarig.
Izabella Borowska
izabella@influens.se

Dela artikeln:

"Har verkligen gått över förväntan".

ANNONS

2019 har varit året då Linum verkligen har satsat på sin online-närvaro. Heminredningsföretaget har bland annat sagt upp sina agenter i Norden och Frankrike och slutat att samarbeta med PR-byråer. Istället har bolaget fyllt ut dessa uppdrag internt. Och så sent som i slutet av oktober nylanserade Linum sin webbutik.

LÄS ÄVEN: E-handelsföretaget slänger ut de förlegade agenterna

Nu rapporterar Linum att försäljningen på den globala marknadsplatsen Amazon i har år passerat ett sjusiffrigt belopp och därmed tagit positionen som Linums största kund.

Försäljningen har verkligen gått över förväntan. Vi har gått en bra bit över miljonen och jag vet inte vad vi kommer att landa på om det fortsätter i den här takten, säger Charlotta Dahlqvist, operativ chef på Linum, till Ehandel.

Sedan slutet av 2018 har Linum funnits på Amazon, men det var inte förrän i år som företaget verkligen bestämde sig för att satsa helhjärtat på marknadsplatsen.

Jag har lagt mycket tid på att förstå Amazon och därefter sett hur vi på bästa sätt kan stärka vår närvaro i deras mycket komplexa handelsmiljö, säger Noomi Venderlöf, marknadsplatsansvarig.

Det har varit ett utmanande år, men också enormt tillfredsställande.

Linums Amazon-försäljning har koncentrerats främst på tre marknader; England, Tyskland och Frankrike. Näst på tur är USA som Linum planerar att inta redan under nästa år.

Därför har bolaget rekryterat en digital affärsutvecklare inom B2B som ska stärka upp organisationen. Den som har fått uppdraget är Therese Carlqvist som närmast kommer från kosmetikdistributören Letsfaceit Nordic där hon har haft rollen som E-commerce Key Account Manager.

Jag rekryterades till Linum efter sommaren och har sedan starten fokuserat på nykundsbearbetning. Att bli en del av Linums framåtlutade Amazon-satsning känns mycket spännande och helt nytt för mig, säger Therese Carlqvist.

Förutom Linums egna e-handel, digitala återförsäljare, företagets fysiska butiker och försäljningen på Amazon jobbar bolaget även med CDON marketplace.

Med flera pelare i affärsmodellen och en hög ambition för den digitala utvecklingen väntas 2020 bli året då andelskartan, mellan fysisk försäljning och digital, planas ut, skriver företaget.

Dela artikeln: