Lista: Här är e-handlarna som lyckades bäst på Tiktok i år

Bokus, Caia och NA-KD har utmärkt sig.

Tiktok har över en halv miljard användare globalt. Och allt fler svenska e-handlare hittar till den kinesiska videoappen, som utmanar Youtube. Tiktoks Sverigekontor har, i ett pressutskick, listat några framgångsrika svenska kampanjinsatser på plattformen, under 2021.

På listan återfinns flera välkända e-handlare, däribland bokhandlaren och Adlibris-konkurrenten Bokus. Under hashtagen Booktok har e-handlaren tipsat om nya böcker i videoklipp.

Annons

Med en Tiktok-användares tankesätt och med bred kunskap om böcker och fängslande berättelser, hittade Bokus ett sätt att bli inspirerade av communityt och ge dem inspiration tillbaka, framgår det av pressmeddelandet.

Autentiskt innehåll

E-handlaren Estrid – som säljer rakhyvlar och andra produkter för hårborttagning – har sedan i våras låtit en rad Tiktok-influencers ta över deras konto, så kallade "take overs". Det har gett totalt 300 000 följare – och över 10 miljoner visningar, enligt plattformen.

Att kombinera organisk närvaro med betalda annonser har varit en framgångsrik strategi som för närvarande ger fantastiska resultat – och framförallt, bidrar till communityt med kreativitet och autentiskt innehåll, skriver Tiktok.

Göteborgsbaserade modeföretaget NA-KD har också jobbat med influencers eller kreatörer på plattformen, vilket gett totalt över 2,4 miljoner gilla-markeringar på e-handlarens klipp.

Gilla-succé för Caia

Skönhetsföretaget Caia uppges ha "nått fantastiska framgångar" som genererat 1,4 miljoner gilla-markeringar på deras klipp. Både försäljningen och relationen till målgruppen på plattformen ska ha stärkts, framgår det. Men Tiktok är inte mer konkret än så i det fallet.

Även Mediamarkt satsade på influencer-samarbeten på plattformen i år. Samarbetena kretsade främst kring att tyska kedjan firade 15 år i Sverige i våras.

Som en del av deras födelsedagskampanj i Sverige lanserade de ett lyckat kreatörssambarbete som ökade TikTok-användarnas kännedom om deras specialerbjudanden. Kombinationen av humor, musik och berättelser i deras Tiktok-klipp visade sig vara en riktig hit.

Annons
Annons