Lista: Så går det för svenska e-handlare – bransch för bransch

Kinesiska marknadsplatser och lågpris lockar svenskarna till köp.

Postnords E-barometer är här och den här gången är det årets första kvartal, alltså Q1 2024, som avhandlas.

Minskad konsumtion, vikande e-handel i spåren av höjda räntor och inflation. Ja, 2023 var året som präglades av stor geopolitisk och ekonomisk oro vilket innebar att konsumenterna stängde plånböckerna och e-handlarna höll andan. Nu närmar sig inflationen Riksbankens mål. Den första räntesänkningen har genomförts, vilket resulterar i belånade svenskar och företag med mer utrymme för konsumtion och investeringar. Kanske är det nu som vi ser en vändning, kommenterar Marie Rudolfsson, affärsområdeschef inom affärsdelen Paket på Postnord Sverige.

Annons

Apoteken fortsätter ånga på

Delbranscher som ökade e-handelsförsäljningen under första kvartalet var:

  • Apotek: +14 procent,
  • Dagligvaror: +5 procent
  • Kläder & skor: +2 procent

De två branscher som har det tuffast var Sport & fritid som minskade sin försäljning med -10 procent och bygghandeln som backade med -15 procent.

Kinesisk e-handel allt mer poppis

Av E-barometern framgår det också att svenska e-handlare pressas allt mer av utländska e-handlare. Kina har nu dessutom gått om Tyskland som förstahandsval, när det kommer till e-handel från utlandet.

Svenska E-handlare upplever en allt högre konkurrens från utländska aktörer. Sex av tio svenska e-handlare upplever att priset är den främsta konkurrensfördelen för utländska aktörer. Frågar vi konsumenterna är det enbart de som handlar från Kina som anger priset som främsta anledning till utlandsköpet, kommenterar Marie Rudolfsson.

E-barometerns Q1 rapport gör även ett stort nummer av den cirkulära e-handeln. Secondhand mellan privatpersoner växer stort – medan endast 3 procent av konsumenterna e-handlat begagnade varor från ett traditionellt företag.

Vi ställer därför frågan till e-handlarna varför de inte erbjuder second hand? Logistiska svårigheter är en stor del av förklaringen medan hälften av e-handlarna svarar att produkten inte lämpar sig för cirkulär e-handel, exempelvis skönhetsprodukter, skriver Postnord i rapporten.

Gröna satsningar - nej tack!

Även om en betydande del av e-handlarna aktivt arbetar med hållbarhetsfrågor har andelen minskat sedan föregående års mätning.

En växande andel rapporterar om att de har pausat sitt hållbarhetsarbete under året. Det är tydligt att allt fler e-handlare har ett annat fokus – med tuffa år i backspegeln har fokus legat på överlevnad. Även om ljusare tider går att skymta, kan det ta tid innan företagen prioriterar om. Med tanke på den mängd nya EU-regleringar som väntas under kommande år är det dock viktigt för företagen att kalibrera i tid, skriver Postnord.

Annons

Annons