Ljusning för modehandeln – som ställer om digitalt: ”Otroligt tufft”

"Fler vidareutvecklar sin närvaro online".

Efter några kyliga vintermånader börjar det nu blåsa lite varmare vindar. Så även i modehandeln. Åtminstone om man ska tro de senaste siffrorna från Svensk Handels Stilindex, där försäljningen av både skor och kläder ökade i april.

Försäljningen av kläder ökade med 2,4 procent i april, medan skohandeln stoltserar med en tillväxt på 9,5 procent.

Annons

Samtidigt kommer vi inte ifrån det faktum att läget är otroligt tufft för många företag inom modehandeln. Konsumenternas köpkraft fortsätter att urholkas samtidigt som man möter stora kostnadsökningar, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i en kommentar.

Svensk Handel kastar dock in en brasklapp i rapporten. Siffrorna i Stilindex redovisas nämligen i löpande priser, och mätt i volym minskade försäljningen, om man tar hänsyn till inflationen. Det är även osäkert om skohandeln växte då inflationen för skor hittills i år legat på drygt elva procent.

Tuffa tider till trots genomgår handeln just nu en väldigt spännande och nödvändig transformation. Vi ser hur allt fler företag vidareutvecklar sin närvaro online och lägger ett allt större fokus på hållbarhet, kommenterar Sofia Larsen.

Annons