Löfbergs storsatsar på e-handel: ”Får rita kartan efter hand”

Kafferosteriets försäljning har ökat med 30 procent på åtta månader.

Det anrika kafferosteriet, Löfbergs i Karlstad, satsar på e-handel. Fyra personer har anställts för att arbeta heltid med företagets e-handelsutveckling.

Vi har skapat en innovationsstruktur med interna start-ups. Att arbeta med e-handel innebär att man affärsutvecklar, varje dag, säger Anders Fredriksson, vd på Löfbergs.

Annons

Kompetensutveckling är ett av de viktigaste benen för att lyckas med e-handel, menar Anders Fredriksson.

De flesta företag är uppbyggda kring andra processer och brottas med att hitta kompetenser internt eller externt, det gäller att se över den interna infrastrukturen och hitta rätt logistiklösningar.

En annan utmaning är affärsmodellen, tror Anders Fredriksson.

Det svåra är att hitta en affärsmodell som kompletterar de man redan har. Det gäller att hitta automatiserad försäljning och rätt marknadsföring så att satsningen skalar upp.

Personal som arbetar enkom med e-handelsfrågor verkar vara en framgångsfaktor, då kaffeföretaget ökat sin omsättning, i till exempel sin danska webbshop, med 30 procent på åtta månader.

"Vi har logistiken på plats"

Anders Fredriksson ser oändliga möjligheter för livsmedelsföretag när det gäller e-handel. Men för många är det oexploaterad mark.

Man får rita kartan efter hand. Det gäller alla etablerade i värdekedjan, från primärproducenter till dagligvaruhandeln. Alla vi söker efter vad e-handeln för livsmedel kommer att innebära.

Löfbergs ägs idag av femte generationen. Redan innan e-handelsexplosionen beslöt man att tänka långsiktigt och för fyra år sedan stod kafferosteriets helautomatiserade lager klart.

Annons

Vi har logistiken på plats för att kunna arbeta storskaligt.

Löfbergs finns i norra Europa, i sex länder. De arbetar med e-handel från olika plattformar, Amazon är en, etablerade dagligvaruhandlare en annan och så deras egna plattformar förstås.

"Ska in i våra övriga plattformar"

De har även skapat världens första digitala plattform för kaffe, Era of We, som ska föra samman odlare, rosterier och konsumenter.

Där får kaffeodlare bygga sina egna varumärken och marknadsföra sig direkt mot konsumenter och kafferosterier. Tanken är att Era of We, ska in i våra övriga plattformar och bli en e-handel där konsumenter och rosterier kan köpa bönor direkt från kaffeodlarna, säger Anders Fredriksson.

Löfbergs har, som sagt, nyligen startat med e-handel, så ännu så länge är det inga stora andelar det handlar om för kaffejätten.

Vi omsätter två miljarder kronor, direktförsäljning till konsumenten, via våra plattformar, står för 5 miljoner kronor, men då ska man komma ihåg att vi bara varit igång i åtta månader. Tittar man på vår försäljning via dagligvaruhandeln är det ju större siffror.

Anders Fredriksson och styrelsen ser e-handelssatsningen som långsiktig och nödvändig.

Vi tror inte att det kommer att synas i siffrorna förrän om fem år. Men antingen är man med på ett bra sätt, eller så är man inte med och det tror jag inte är rätt val. Vi har mycket kvar att lära och har en lång resa kvar. Men det är spännande att se vad vi kan bidra med i detta och hur vi faktiskt kan tillföra ett värde.

Annons