Löplabbets e-handel sprang snabbast: “Slår nya rekord”

109 miljoner trots färre fysiska kunder.

Intersports specialistkedja Löplabbet rapporterar idag siffrorna för 2021 och enligt bolaget bjöd det på tillväxt och nya rekord. Företaget erkänner dock att det har varit ett utmanande år för alla i branschen, men att man trots detta lyckats bjuda på tillväxt och ett ökat resultat.

Att vi på Löplabbet även 2021 fortsätter slå nya rekord är riktigt roligt, säger Stellan Kinell, ansvarig för Löplabbet.

Annons

Faktum är att Löplabbet hade färre besökare i butikerna under fjolåret men de som faktiskt tog sig dit handlade i större utsträckning, vilket alltså vägde upp.

Med en stark försäljningstillväxt för kedjan landade försäljningsintäkterna på 109 miljoner vilket är en ökning med 14,4 procent och en resultatförbättring med 12,8 procent, förmedlar företaget och tillägger:

På jämförbara butiker växte Sveriges största butikskedja för löpning med 11 procent och med 19 procent på e-handeln.

"Året var långt från enkelt"

Enligt Löplabbet mäts dessa siffror samtidigt mot ett mycket starkt 2020.

Vi mäter oss mot ett extraordinärt år och kan trots det fortsätta växa, det är fantastiskt! Våra framgångar är tveklöst resultatet av våra medarbetares engagemang, vår snabbrörlighet och ett gott samarbete. Året var långt från enkelt med allt som pandemin drog med sig men vi har klarat av att fokusera på ett strukturerat sätt och med framåtlut, säger Stellan Kinell.

Även om stort fokus ligger på företagets butiker och service så har man under förra året utvecklat den tekniska plattformen för att kunna erbjuda en bättre omnikanalupplevelse, där bland annat butikernas lager nu visas i e-handeln.

Vilket gjort kedjan mer dynamisk och ger kunden större valmöjlighet, kommenterar Stellan Kinell.

Annons
Annons