Just nu: L’Oréal lanserar ny e-handel med en gammal domän

"Ska nå nya målgrupper".

2018 var L'Oréals starkaste tillväxtår på över 10 år. Världens största kosmetikkoncern omsatte nära 27 miljarder euro i fjol, vilket motsvarar cirka 280 miljarder kronor, och det är en tillväxt på drygt 7 procent. Samtidigt stod e-handeln, inom alla företagets avdelningar, för över 13 procent av försäljningen.

LÄS ÄVEN: Bästa ökningen på tio år för världens största sminkföretag

Annons
Annons

Nu utökar L'Oréal sitt e-handelsfokus och lanserar en helt ny nätbutik, Hair.com, för sina professionella hårvårdsvarumärken. Det rapporterar sajten Glossy.

Den nya e-handeln ska hjälpa L'Oréal att driva försäljning till den kategorin. De varumärken som företaget säljer i sin nya webbutik är bland annat L’Oréal Professionnel, Redken, Kérastase, Matrix, Mizani, Decléor, Shu Uemura och Biolage. Några av dessa varumärken hade sina egna onlineplattformar tidigare, men de flesta fanns bara att köpa hos vissa skönhetssalonger eller återförsäljare.

Kunder hade inte riktigt tillgång till den här produktkategorin tidigare, vi hade ingen butik som gav våra kunder tillgång till hela sortimentet, säger Han Wen, digital produktchef för L'Oréal USA.

En kategori värd 9,5 miljarder

För någon månad sedan rapporterade L'Oréal en tillväxt med 2,7 procent, under andra kvartalet, för kategorin "professionella hårvårdsvarumärken". Försäljningen summerades till nära 879 miljoner euro, vilket motsvarar cirka 9,5 miljarder kronor. Tillväxten drevs främst av försäljningen i USA och Asien.

Med en ny sajt ska produkterna nå nya målgrupper och ge L'Oréal kontroll över varumärkena. Målet är alltså inte att sluta sälja via återförsäljare och rikta kunderna mot e-handeln, men istället fortsätta med allt som har varit och istället försöka nå nya kunder genom Hair.com.

Webbplatsen Hair.com har kosmetikkoncernen dock haft sedan 2017, men tills idag har den endast använts som en innehållsplattform där L'Oréal publicerat hårstilinspiration och produktrekommendationer, både för L'Oréal-produkter men även för konkurrande varumärken.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!