Medan Lykos vinstökning är ett faktum, ger vd Rickard Lyko en djupare inblick i de bakomliggande orsakerna och de utmaningar som följer. Den kraftigt förbättrade rörelsemarginalen, som ökade från 1,9 till 3,4 procent, förklaras med en medveten strategi.
Det här är en trend vi har varit i de senaste tre kvartalen. Vi håller i marginalerna samtidigt som vi växer ifrån overheaden och får skalbarhet på affärerna. Det är de viktigaste komponenterna, säger Rickard Lyko till sajten.
Tillväxtsiffran på 6,8 procent under kvartalet döljer enligt Lyko en starkare underliggande utveckling. Han påpekar att bolaget inte rapporterar i lokala valutor och att den faktiska tillväxten är närmare 9 procent. Detta trots att man möter extremt starka jämförelsetal från föregående år, då tillväxten landade på hela 21,9 procent.
Men vi möter ett tufft kvartal. Vi växte mycket förra året, konstaterar Rickard Lyko.
Den stadiga volymökningen har dock lett till en akut utmaning: det nuvarande lagret räcker inte till.
Vi har haft utmaningar att hantera volymerna. Nu är det mycket fokus på automationen och sätta den i drift, säger han.
Det nya, högautomatiserade lagret i Vansbro, som just nu är i en skarp uppstartsfas, är avgörande. Målet är att anläggningen ska kunna hantera 100 000 beställningar per dag för att klara av kommande intensiva perioder. Höstens agenda är därför tydlig.
Hösten handlar mycket om att få upp logistiken och förbereda inför Black Week, förklarar Rickard Lyko.
Ett annat stort logistiskt projekt under hösten är hanteringen av företagets populära skönhetskalendrar.
Kalendrarna ska ut i slutet av september och oktober, det är mycket logistik kring det.
Ny offensiv i Norge och Sverige
Med verksamhet i åtta länder och 33 fysiska butiker i Norden siktar Lyko på ytterligare expansion. Särskilt prioriterat är Norge, där sommarens "Lyko on Wheels"-turné fungerat som en marknadsundersökning inför en större satsning.
Vi har varit Oslo-fokuserade tidigare men nu är planen att öppna fler butiker. Vi letar fler lägen, säger Rickard Lyko.
Även på hemmaplan finns det expansionsplaner. Det långsiktiga målet är att öppna tre till fem nya butiker per år i Norden.
I år förbereder vi oss organisatoriskt för att kunna hantera en snabbare utrullning i Norden. Även i Sverige finns många luckor, säger han.
Trots ett ansträngt ekonomiskt läge för många konsumenter ser Rickard Lyko ljust på framtiden och tror att kunderna anpassar sig.
Vi borde se en positiv effekt snart, om inte priserna fortsätter att öka och särskilt om vi också kan se en sänkning av vissa varor.