Lyko satsar på män – förvärvar varumärke: ”Stor potential”

Tar över från grundaren.

Lyko köper herrvarumärket Pusher från grundaren Johan Risberg för 1,2 miljoner kronor. I förvärvet ingår befintligt lager och immateriella tillgångar. Bolaget kommer framöver att drivas av Lyko, som nu äger drygt 90 procent. Resterande andel ägs fortsatt av Johan Risberg, som kommer att fortsätta arbeta med produkt- och varumärkesutveckling.

Pusher är ett livsstilsvarumärke med ett attraktivt sortiment som huvudsakligen är inriktat mot män. Lyko har länge haft produkterna i sortimentet och varit den största återförsäljaren. Johan Risberg har byggt ett gediget varumärke med personlighet och attityd. Johan kommer tillföra ett stort kunnande om den manliga målgruppen. Han har verkat i den professionella hårvårdsbranschen sedan tidigt 90-tal och har tidigare bland annat byggt upp American Crew i Sverige. Vi ser direkt en stor potential i att tillföra våra skalfördelar och kompetens inom fysisk och digital handel. I förlängningen finns det stora möjligheter att vidare förädla varumärket och ytterligare bredda produktsortimentet, säger Rickard Lyko i ett pressmeddelande.

Annons

Förvärvet blir Lykos första som riktas specifikt mot en manlig målgrupp.

Vi vet att det tar tid att bygga varumärken och produktsortiment. Genom förvärv har vi direkt möjligheter till intäkter. Jag ser fortsatt stora möjligheter till ytterligare vertikala förvärv och det är en naturlig del i vår sortimentsstrategi för expansion i Europa.

Även Johan Risberg anser att förvärvet är en perfekt match.

Pusher har sedan start varit ett livsstilsvarumärke och den första produkten blev ett hårvax. Lyko skapar förutsättningar att förverkliga visionen om att bygga ett stort livsstilsvarumärke för män. Jag attraheras av deras kultur och förmåga att bygga och hantera varumärken, säger han.

LÄS ÄVEN: Lyko förvärvar konkursade kedjan - "ett starkt och anrikt varumärke"

Annons