Lykos fullträff bland pensionärerna: ”Viktigt med telefonnummer”

Ökade över 330 procent.

Förra veckan avslöjade skönhetsföretaget Lyko siffrorna för 2020. Bolaget ökade bland annat vinsten rejält och krossade miljarden online. Man berättade även att en ny, lite otippad, målgrupp har slagit alla förväntningar - nämligen pensionärerna.

LÄS ÄVEN: Lykos e-handel krossade miljarden: ”Överträffade alla rekord”

Annons

Åldersgruppen 65+ ökade med hela 337 procent under 2020, jämfört med året innan. Men frågan är om Lyko medvetet jobbade med att öka den tidigare låga antalet e-handelskonsumenter i kundgruppen, eller om det är ännu ett resultat av pandemin.

Vad tror ni att ökningen beror på? 

Det är helt klart pandemin som påverkat målgruppen mest, vilket har lett till att 65+ har hittat till nätet. Men vi har också ett extremt brett sortiment och fraktalternativ som tilltalar denna målgruppen, säger Tom Thörnblom, kommunikationsansvarig på Lyko, till Ehandel.

Enligt Tom finns det en del faktorer, som redan finns på sajten, som den här målgruppen uppskattar lite extra. Men några specifika åtgärder har man inte gjort, för att locka de äldre till sin sajt.

Vår kundservice har inte märkt att denna kundgrupp har hört av sig mer, men sannolikt tilltalas de av att vi har publicerat ett telefonnummer att kontakta oss på och att vi är transparenta med produktrecensionerna på sajten. Vi publicerar både betyg, och lyfter upp de mest hjälpsamma positiva respektive negativa kommentarerna på alla produkter.

Nu när den kundgruppen blivit så stor, ska ni göra något annorlunda för att behålla dem? 

När det gäller att behålla dessa kunder så tror vi inte att det är någon väsentlig skillnad mot andra kundgrupper. Vi eftersträvar att alltid göra vårt bästa varje dag och förhoppningsvis märker kunderna det och vill återkomma och handla hos oss, avslutar Tom Thörnblom.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!