Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Mammaprenörernas e-handel tar fart - vill byta ut vin mot te

Amelie Berggren och Beatrice Garvey
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Dela artikeln:

"Utbilda mer än sälja".

ANNONS

När Beatrice Garvey var gravid i början av 2019, och drack te dagarna i ända, insåg hon att det saknades ett självklart te-varumärke på den svenska marknaden. Och drygt fem månader senare, den 13 maj 2019, lanserades e-handelsföretaget We B Tea.

LÄS ÄVEN: Het efterfrågan: ”Vi tackar just nu nej till många”

Under min graviditet var jag så enormt trött på det tunna utbudet av alkoholfria drycker. När jag snubblade över tekniken att kallbrygga te var jag först skeptisk, eftersom jag förknippade det med de sötade isteerna som många känner till. Men det var långt ifrån det! Det är sofistikerade smaker, helt utan både socker och alkohol, plus att det dessutom innehåller massor med nyttiga vitaminer och mineraler. Jag ville visa att te kan avnjutas på flera olika sätt och få oss här i Norden att öppna upp ögonen för te, berättar Beatrice Garvey, vd och grundare, för Ehandel.

Utöver det så upplevde jag att det saknades ett te-koncept för ekologiska teer. Jag vill bygga upp en upplevelse och ett intresse kring te hos människor som kanske alltid sett te på ett sätt. Att starta en onlinebutik med te var en självklarhet, men drömmen är att se ett flertal We B Tea-butiker runtom i Sverige som levererar en upplevelse kring te.

Idag har We B Tea även runt 15 till 20 stycken återförsäljare och cirka 300 personer har handlat på företagets egna sajt.

Det är en bit från målet men med facit i hand är jag stolt över att ha startat ett företag från noll med en väldigt tajt budget, säger Beatrice Garvey.

Något som jag är väldigt glad över är att vi redan har en stor andel återkommande kunder och att försäljningen stiger för varje månad. Senaste månaden ökade försäljningen med 70 procent.

Beatrice har lagt ner all sin tid på företaget och jobbat heltid med alla delar, helt själv. Men under våren 2020 började Beatrice känna att hon inte räckte till. Då började hon fundera på att ta in en person till, någon som likt henne skulle ha drivet att vilja bygga upp We B Tea och ta bolaget till nya nivåer.

Visioner fortsatte att ta form men tiden samt kunskaperna började nå sin gräns för att kunna utveckla We B Tea i den takt jag önskade.

Lösningen blev att ta in en trogen kund, Amelie Berggren.

Vi kände inte varandra alls. Men efter en beställning som gått på villovägar och några mejl började Amelie jobba lite smått med We B Tea. Jag kände direkt att detta kunde vara något och med Amelies kunskaper och erfarenheter kompletterar vi varandra enormt bra, säger Beatrice.

Vi har båda småbarn med allt vad det innebär och vi tror på vår tids "mammaprenörer" som kan bolla både barn och företagande.

Teerna köps in från Kina, Japan, och Indien via en importör i Europa. Sedan blandar We B Tea en del teer i sitt "te-hus" i Stockholms skärgård. Men målet är att utbilda nordiska konsumenter kring tedrickande och tebryggning i första hand för att på så sätt förändra tekulturen i Skandinavien.

Vi måste utbilda och nå ut till kunder och ta en så traditionell dryck som alla redan har en uppfattning om och ändra synen på den. Det är en stor utmaning. Många köper kanske ett grönt te som låter gott men brygger ett par koppar och sedan blir det stående. Det är mest troligt för att det bryggs på fel sätt. Den nordiska temarkanden har stagnerat. Vi vill lyfta nyfikenheten kring te och visa att det bland annat är en fantastisk måltidsdryck som man kan para ihop med mat, precis som man gör med vin. Vi brukar säga att “te är det nya vinet”. Det är något som de flesta inte hört talas om.

Vi ser att vi behöver jobba stenhårt med innehåll kring te, vi vill också jobba med långsiktig annonsering där vi utbildar mer än säljer. För oss är det hållbara i allt från produkt, till företagande till mående det viktigaste. Vi har byggt upp ett visuellt koncept kring We B Tea och vill kunna nå ut till en bredare kundkrets.

Har ni, som ett nytt nischat e-handelsföretag, andra utmaningar än att ändra te-vanorna hos de nordiska konsumenterna? 

Vi tycker att annons-klimatet är hårt, det är svårt att sticka ut! Men vi kämpar på med kreativa lösningar och informativt innehåll som vi hoppas att våra kunder gillar, svarar Beatrice.

We B Tea är fortfarande i början och jag kan se att vi tillsammans kommer att bygga upp bolaget till något stort. Planerna för We B Tea är ambitiösa, vi vill bli Nordens största te-varumärke. Vi håller för tillfället på att utveckla sortimentet både med teer men också med accessoarer som muggar, med mera. Men det är en fin balansgång att växa företaget organiskt och på ett hållbart sätt.

Under hösten ska företaget lansera e-handeln på nya marknader, lansera nya företagssamarbeten och komma in hos fler återförsäljare.

Vi har också börjat se oss om efter både en Advisory Board och eventuellt efter investerare som kan hjälpa oss att växa snabbare, avslutar Beatrice Garvey.

Dela artikeln: