ANNONS

Mångmiljonaffär i cykelsverige - jätten gör nytt förvärv

Ted Sporre
"Välkänt varumärke".

E-handelskoncernen Wesports Group stärker sin position inom cykel- och outdoorsegmentet genom att förvärva det svenska premiumcykelmärket Void Cycling från USWE Sports. Affären, värd cirka 4,4 miljoner kronor kontant plus en royaltybaserad ersättning över tre år, innebär även starten på ett treårigt strategiskt partnerskap mellan de båda bolagen

ANNONS

Wesports Group tar i och med förvärvet över varumärket Void, inklusive tillhörande immateriella rättigheter, webbplats och digitala domäner. Dessutom förvärvar bolaget befintligt lager till bokfört värde.

Det strategiska partnerskapet innebär att USWE blir ett prioriterat varumärke i Wesports Groups försäljningskanaler. Wesports kommer att driva marknadsförings- och försäljningsinitiativ för att öka synligheten och försäljningen av USWE:s produkter. I gengäld kommer USWE att stötta Wesports Group med produktutveckling och inköp kopplat till Voids nuvarande sortiment.

Försäljningen av Void är ett strategiskt drag som låter USWE fokusera på våra kärnvarumärken – USWE och Giant Loop – vilka båda växer starkt, säger Jacob Westerberg, vd för USWE Sports.

Vi är glada att se Void utvecklas vidare inom Wesports Group, som har rätt plattform och kapacitet att skala upp varumärket. Samtidigt ser vi fram emot vårt strategiska samarbete.

Ted Sporre, vd för Wesports Group, kommenterar:

Void är ett välkänt varumärke inom cykelvärlden, med unik design och en tydlig identitet. Vi ser stor potential i att växa Void inom vår portfölj. Vi är också entusiastiska över att samarbeta med USWE framöver.

Wesports Group, en nordisk specialistgrupp inom sportutrustning, har nu en omsättning på 2,6 miljarder kronor (rullande) och driver bland annat Nordens största cykelspecialist, Spobik, som förvärvades 2020.

LÄS ÄVEN: Wesports omsättning rusar med nära 50 procent

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se