Mardrömmen i rekonstruktionen – resultatet rasade med 90 miljoner

"Ett kassaflöde som blir helt bakvänt".

Det var beskedet som Rizzo Group inte ville ha. Mitt under rekonstruktionen störtdök försäljningen under bolagets första kvartal, som sträcker sig från september till november. Omsättningen dalade från 134 miljoner kronor till 103 miljoner. Detta trots lättare restriktioner.

Bokslutsårets första kvartal innebar en sämre utveckling än vad vi hade förutspått. Under motsvararande period 2020, kördes en långdragen kampanj med 50 till 70 procents rabatt, vilket gav en bättre försäljning under 2020 än vad vi kunde prestera under Q1 2021, säger Lars Fins, vd på Rizzo Group, i en kommentar.

Annons

Även resultatet kraschade - hela vägen ned till röda siffror. Från 49 miljoner ifjol till -41 miljoner i år, en minskning med 90 miljoner.

Eftersom rekonstruktion innebär att alla inköp ska göras enligt kontantprincipen så betalas alla produkter innan de kan säljas ut till konsument. Det innebär ett kassaflöde som blir helt bakvänt och som skapar stora problem då det gäller att kunna bygga upp och öka varulagret. Den problematiken ökar i takt med att efterfrågan ökar vilket innebär ett moment 22, förklarar Lars Fins och fortsätter:

Då försäljningen ökar kraftigt kan bolaget inte fylla upp med tillräckligt med produkter eftersom vi inte kan göra större inköp än vad vår kassa medger. Där vi har kunnat fylla upp med varor har ökningen av försäljningen varit markant.

Men Rizzo Group kämpar vidare och den 24 januari tar borgenärerna och tingsrätten ställning till bolagets ackordsförslag.

Det enorma engagemanget och kämpainsatserna från våra medarbetare – ger oss som ledningen både motivation och energi att envist kämpa vidare för att vända från en lång period av moll till dur. En utveckling vi fortsatt hoppas ska ske under vårkanten och sommaren. En vår och sommar som förhoppningsvis innebär en befrielse från pandemin, avslutar Lars Fins.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!