Mardrömssiffror för modekoncernen: ”Extremt tufft”

Ny strategi ska vända skutan.

De undvek konkurs med en hårsmån och har just klarat sig igenom en tuff rekonstruktion. Nu redovisar modekoncernen Venue Retail Group sitt fjärde kvartal som innehåller ilsket röda siffror.

Pandemi, fortsatt rekonstruktion och en fortsatt starkt negativt påverkad resemarknad gör det stentufft för oss som bolag. Kvartalet som gått har fortsatt att präglas av den pågående coronapandemin. Det påverkar försäljningen, såväl som marginalen negativt, skriver Lars Fins, vd på Ventue Retail Group, i en kommentar.

Annons

Försäljningen störtdök med nästan 41 procent från 236 till 140 miljoner kronor, jämfört med samma period förra året. Dessutom kraschade resultatet från 2 till negativa 39 miljoner kronor.

Det har varit ett extremt tufft kvartal där vi har fått slita hårt för att klara vår likviditet, konstaterar Lars Fins.

Bolaget förfogar i dag över 101 butiker, jämfört med 115 förra året. Nu hoppas man dock att det värsta är över och att det nya politkonceptet man nu testar i tre Rizzo-butiker, som ställt om från Accentbutiker, ska få fäste.

Tack vare en framgångsrik marknadsföring och ökad säljenergi hos alla medarbetare har vi undanröjt ett antal hinder på vägen. Jag är stolt över hur våra medarbetare har hanterat den turbulenta perioden och ser med tillförsikt fram mot att vi ska kunna utveckla och bygga ett nytt koncept med start i november. Förhoppningsvis leder det oss mot en efterlängtad lönsamhet även om det kommer att ta minst 6 månader innan vi fullt ut kan bedöma effekterna av vår nya strategi, säger Lars Fins.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!