Marginalerna dök för ICA – nu tar de upp kampen mot lågpris

"Vi behöver jobba hårt".

Ica gruppen lägger ett utmanande tredje kvartal bakom sig. Rörelseresultatet minskade med 6,8 procent till drygt 1,6 miljarder. Samtidigt ökade omsättningen med 7,6 procent till 34,5 miljarder. Men det var drivet av hög inflation.

Marginalerna pressades rejält för koncernen, inte minst inom dagligvarusegmentet med lägre volymer och högre kostnader. Totalt minskade Ica Sveriges marginal till 4,7 procent under perioden. Samtidigt konstateras att Ica-butikerna inte växte i närheten av lika mycket som Axfoods lågprisalternativ, Willys.

Annons

Vi behöver från Icas sida jobba hårt på att tillsammans med ICA-handlarna möjliggöra prisvärda och konkurrenskraftiga erbjudanden till våra kunder, för att underlätta vardagen i ett tuffare läge. Arbetet med detta pågår löpande men vi har nu ökat takten väsentligt. Det gäller bland annat hur vi ska driva kampanjer och satsa på våra EMV-produkter, säger Per Strömberg, vd på Ica gruppen.

Nu vidtas åtgärder för att kunna ta upp kampen mot lågpriskedjorna på allvar.

Vårt stammisprogram i Sverige har över fem miljoner medlemmar och med det som bas har vi unika möjligheter att också ta fram breda erbjudanden tvärs verksamheter och kanaler. Vikten av detta blir extra tydligt givet utfallet i tredje kvartalet då våra marginaler i dagligvaruverksamheten var svagare och försäljningstillväxten alltför låg.

Även Apotek Hjärtat fortsätter att växa, här med 8,7 procent, och redovisade en omsättning på 4,1 miljarder. Däremot dök rörelseresultatet med 9 procent ned till 142 miljoner kronor. Men Per Strömberg är nöjd med kedjans prestation.

Vad gäller Apotek Hjärtat så har vi fortsatt god tillväxt i både butik och på nätet och har under kvartalet tagit marknadsandelar. Därmed har vår marknadsledande position på apoteksmarknaden förstärkts ytterligare, säger han.

Annons