Märkliga e-handelskravet: Svenskt telefonnummer för att få beställa

Tusentals potentiella kunder stoppas i e-handeln.

Produkterna är valda, betalsättet och fraktalternativet är ifyllda och allt är klart för att kunden ska kunna lägga sin beställning. Då tar det plötsligt stopp. Anledningen? Kunden har inte skrivit in ett svenskt telefonnummer.

Problemet ovan är verklighet för en rad personer som bor i Sverige, men av olika anledningar har telefonnummer som inte börjar på +46. Det kan till exempel handla om personer från de övriga skandinaviska länderna som bor i Sverige under delar av året och under den tiden förstås vill kunna e-handla här. Eftersom de bara har sina vanliga nummer blir de spärrade från att e-handla, trots att de alltså har en svensk adress och en mejladress som aviseringen skulle kunna gå till.

Annons

Jag förvånas över att så många svenska företag tycks vara helt ovetande eller ointresserade av en förmodligen ganska stor kundgrupp, skriver en drabbad person till Ehandel.

Enligt vår tipsare - som lyfter fram att det ibland är lättare att handla från internationella jättar som Amazon och Alibaba - äger cirka 50 000 personer från andra länder fritidsfastigheter i Sverige.

Jag har talat med många av dessa utlänningar som är lika frustrerade som jag. De flesta har inte svenskt mobilnummer, men tyskt, danskt, norskt, holländskt, och så vidare. I tillägg har vi tiotusentals personer, som i mitt fall, svenska medborgare som arbetar och bor utomlands, men som äger fastigheter i Sverige.

Får uppge ett annat nummer

Den aktuella kundgruppen är förstås välkommen till handelsföretagens fysiska butiker i de fall de finns sådana, och att handla från systersajter i de andra nordiska länderna. I de fallen kan det dock också bli problem eftersom de inte alltid levererar till svenska adresser.

Ett moment 22, med andra ord. I ett försök att ta reda på hur utbrett fenomenet är, kontaktade vi ett antal större e-handelsföretag för att få information om hur det går till i deras checkouter.

Det är enkelt att handla mat och varor på Ica.se även om man inte har ett svenskt mobilnummer. För de kunder som inte har ett svenskt telefonnummer brukar vi ge rådet att skriva in ”070-000 000” i fältet för telefonnummer och sedan det riktiga telefonnumret i orderkommentaren, berättar Susan Vo Bergqvist, pressansvarig på ICA Gruppen.

Även hos CDON går det bra att handla med ett utländskt telefonnummer. Det kräver dock lite extra arbete från kundens sida. Den som saknar svenskt personnummer eller telefonnummer hänvisas till företagets kundtjänst.

CDON håller på att ta fram en teknisk lösning så att alla, oavsett nationalitet, ska kunna handla direkt på webbplatsen. I avvaktan på det kan kunder utan svenskt telefonnummer eller personnummer kontakta CDON:s kundservice för att lägga en beställning, säger Henrik Jarl, CMO på CDON, till Ehandel.

Annons

"Kan inte hantera annat än svenska nummer"

Vi får besked från Boozt, Dustin och Skincity om att man inte behöver ha ett svenskt telefonnummer för att handla hos dem. Hos Dustin krävs det dock om man väljer faktura eller delbetalning och hos Skincity måste man ange ett telefonnummer, som dock inte behöver vara svenskt.

Hos Elgiganten är dock svenskt telefonnummer ett krav.

Detta behövs då all avisering om leverans, oavsett om det är hemleverans eller paket till postombud, aviseras via telefonnummer. I nuläget kan våra backend-system för logistik inte hantera annat än svenska mobilnummer i hela ledet, från beställning till leverans, förklarar Elgigantens kommunikationschef Li Persson.

Även Stadium meddelar att de kräver svenskt telefonnummer på grund av att logistiken ska kunna fungera. Enligt företaget kräver aktörer som Budbee, Instabox och PostNord svenska telefonnummer för att kunna avisera sina kunder.

Vi har ingen begränsning eller något felmeddelande på vår sajt utan det är våra distributörer som inte har den tjänsten, säger Angelica Larsson, PR-chef på Stadium.

"Utom vår kontroll"

Detta tillbakavisas dock av fraktleverantörerna. Både Budbee och Instabox framför till redaktionen att de inte har någon begränsning för utländska nummer och Budbee lyfter fram att de alltid skickar ut en spårningslänk via mejl.

Däremot kan det vara så att en e-handlare själv "tvingar" en kund att fylla i ett svenskt nummer i sin kassa, men det är utom vår kontroll. Men så länge en e-handlare tillåter att en kund anger ett valfritt mobilnummer så fungerar det fint med Budbee, hälsar Simon Strindberg, CCO på Budbee.

Även Klarna meddelar att de inte kräver att kunden uppger ett svenskt telefonnummer. Vi har sökt PostNord och även Stadium om en kompletterande kommentar.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!