E-handelskrav på svenskt mobilnummer kan bryta mot lagen

“Inte tillåtet att begränsa åtkomsten till en webbplats”.

Personer från andra länder som bor deltid i Sverige stoppas från att handla i vissa nätbutiker. Anledningen? De saknar svenska telefonnummer. Att handla från det land där de vanligtvis bor är inte heller en möjlighet eftersom de nätbutikerna inte alltid levererar till Sverige.

LÄS ÄVEN: Märkliga e-handelskravet: Svenskt telefonnummer för att få beställa

Annons

Nu visar det sig att kravet på svenskt telefonnummer inte bara är ett problem för de kunder som utestängs från att handla. Att kräva svenskt telefonnummer innebär nämligen - enligt flera insatta personer som Ehandel har haft kontakt med - att man bryter mot EU:s geoblocking-förordning. Den går i korthet ut på att man inom EU inte får välja bort kunder beroende på var de bor eller vad de har för nationalitet.

LÄS ÄVEN: EU slår fast ny lag mot geoblocking

Enligt geoblockeringsförordningen är det inte tillåtet att begränsa åtkomsten till en webbplats eller att tillämpa olika försäljningsvillkor kopplat till konsumentens nationalitet eller bosättningsort. Att kräva ett svensk telefonnummer för att kunna beställa produkter från en webbplats skulle kunna vara en sådan begränsning, skriver Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket, i ett mejl till redaktionen.

PostNords system byggda för svenska nummer

Enligt vår genomgång finns det flera svenska e-handelsföretag som kräver svenskt telefonnummer, vanligtvis på grund av tekniska skäl. I något fall hävdades det också att leverantörerna behöver ett svenskt telefonnummer för att kunna avisera mottagaren, något som dock tillbakavisades av Instabox och Budbee.

Vi har dock fått besked om att uppgiften stämmer i PostNords fall.

Våra EDI-system är byggda för att hantera svenska telefonnummer. Här finns såklart en utveckling för att kunna använda även utländska nummer och vi tittar på en sådan utveckling i detta nu. Det är stora system som kräver många tester för att vi ska vara säkra på att det fungerar som de ska, säger Anna Kjellander, presskontakt på PostNord.

Förbudet mot geoblocking innebär inte att man som e-handlare måste leverera till alla länder i EU, men man måste sälja till alla medborgare. Det är inte heller tillåtet att dirigera om kunder till landsspecifika sajter beroende på var de bor. Enkelt förklarat - kunden ska ha rätt att handla var hon eller han vill.

"Kan leda till tillsynsärende"

Det finns dock en del undantag från förordningen om geoblocking. Finansiella tjänster och transporttjänster omfattas exempelvis inte på samma sätt som butiker.

Annons

Vi frågade Konsumentverket ifall det fanns några planer på att agera mot butiker som kräver svenskt nummer, med anledning av det som framkommit.

Vi har ingen sådan insats planerad i dagsläget men om vi får in anmälningar om misstänkt geoblockering kan det såklart leda till att ett tillsynsärende inleds, avslutar Cecilia Norlander.

LÄS ÄVEN: Varning: Problem att vänta med EU:s nya e-handelslag

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!