Mindre än två år efter sin senaste finansieringsrunda stänger Refurbed nu en ny på 50 miljoner euro, motsvarande cirka 550 miljoner kronor.
De som ledde finansieringsrundan var nya investerare. En av dem var Alex Zubillaga, som är känd för att ha investerat i Spotify i ett tidigt skede. Den andra var Orilla, ett investeringsbolag från familjen Riberas, som tidigare har satsat på marknadsplatser som Vinted och Playtomic. De som redan var ägare i refurbed, till exempel Evli Growth Partners och Speedinvest, deltog också i rundan.
Kapitalet kommer efter att bolaget nått flera finansiella mål under 2025. Refurbed uppger att de har varit kassaflödespositiva sedan mars och nu uppnått en tvåsiffrig EBITDA-marginal.
Den globala tillväxten anges till 40 procent på årsbasis. Bolaget skriver också att man siktar på att närma sig en miljard euro i försäljningsvärde (GMV) för helåret.
Sverige beskrivs som en nyckelmarknad där tillväxten i försäljningsvärde ligger på över 50 procent årligen. Den totala försäljningen på den svenska plattformen sedan lanseringen 2021 uppgår till 200 miljoner euro, eller cirka 2,2 miljarder kronor.
Vi har ökat tillväxten på alla marknader, inte minst i Sverige som sticker ut med rekordstarka försäljningssiffror. Vi nådde lönsamhet redan i mars, ökade försäljningen globalt med 40 procent på årsbasis och integrerade AI i hela vår intäktsmotor. Tillsammans har det lagt grunden till vår senaste finansieringsrunda och ger oss kraft att växa ännu snabbare, säger Peter Windischhofer, medgrundare och vd på Refurbed.
Han tillägger:
Vi har visat att affärsmässig framgång och samhällsnytta inte står i motsats till varandra – de går hand i hand. Nu är det dags att göra rekonditionerade produkter till det nya normala.
De 550 miljoner kronorna ska användas för att expandera till fler länder och lansera nya produktkategorier. Detta bygger vidare på en strategi som Ehandel.se rapporterade om i september, när bolaget passerat en miljard i svensk försäljning och utökat sortimentet till 40 000 produkter.
Medgrundaren Kilian Kaminski sa då att det långsiktiga målet är att "bli en slags Amazon för cirkulär konsumtion".
Bolaget planerar också att stärka sitt erbjudande genom partnerskap med varumärken som Dyson, AEG och Kärcher, samt att öka investeringarna i AI-drivna lösningar.
Vi ser fram emot att stötta Refurbed i deras fortsatta position som ledande aktör inom rekonditionerade produkter i Europa. Investeringen ligger i linje med våra värderingar om att främja mer hållbar konsumtion, och kombinationen snabb tillväxt, lönsamhet och starka varumärkessamarbeten ger Refurbed en unik position för långsiktig framgång, säger Paco Riberas från Orilla.