MarQets revansch: ”Skulle inte gå in om inte jag trodde på konceptet”

"Vi har ju en plan".

I mitten av april försattes MQ-koncernen, som bland annat står bakom MarQet, i konkurs men i morse kunde vi rapportera att modeföretaget har räddats av finansmannen Mats Qviberg. Nu kommenterar han och MarQets vd Ingvar Larsson företagets framtidsplaner.

LÄS ÄVEN: MarQet räddat undan konkursen – nygammal ägare tar över

Annons

Det är fantastiskt roligt att få starta upp på nytt. Vi var mitt i en förnyelseprocess när vi försattes i konkurs, att vi nu får förtroende och möjlighet att återstarta verksamheten är en stor glädje för alla, säger Ingvar Larsson till Ehandel.

När MQ var börsnoterat var Mats Qviberg en av storägarna, men nu blir Mats huvudägare i bolaget.

Vi har ju en plan och det är den som redan har kommunicerats. Jag skulle inte gå in i det här om inte jag trodde på konceptet. Jag är väldigt glad att både kunder och anställda får en andra chans, säger Mats Qviberg till Ehandel.

Att det är en nygammal ägare som räddar företaget ur konkursen är bara en fördel, menar Ingvar Larsson.

Det är glädjande att ett antal nyckelpersoner väljer att följa med på vår resa. Med stor sannolikhet ser man bolagets stora potential, de känner ju till bolaget sen tidigare, säger han.

Att MQ blev MarQet hade inget att göra med att vi tvingades i konkurs, så nu ska vi satsa helhjärtat på vårt nya koncept.

Det nyfödda MarQet kommer att driva färre fysiska butiker och fokusera på sin e-handelsverksamhet.

Vi lanserade den nya sajten Marqetstores bara ett par veckor innan vi gick in i konkursen. Vi utvecklade en ny plattform och e-handel där vi gjorde många förbättringar, bland annat i köpupplevelsen vilket vi ser kommer att vara den viktiga biten framöver. Ett förbättrat sortimentserbjudande var en del i vår förbättringsplan, och nu till hösten fick vi in en ny inköp- och designchef. Med hennes inträde i bolaget har mycket handlat om att förstärka och förbättra vårt sortiment, säger Ingvar Larsson och avslutar:

Annons

E-handeln kommer att växa och bli allt större i takt med att vi kommer ha färre fysiska butiker.

Annons