ANNONS

Matbutikernas svängom - ökar för första gången på 18 månader

Oktober ett efterlängtad trendbrott.

ANNONS

Dagligvaruhandeln har tappat i volym sedan i april 2022. Men nu skymtas en vändning, om än en liten sådan.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,8 procent under oktober, jämfört med samma månad i fjol. Det visar nya siffror från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under månaden till 6,6 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 0,1 procent.

Den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln var i oktober positiv för första gången sedan i april 2022. Då volymerna är på samma nivå som under oktober månad i fjol indikerar detta att det förändrade konsumentbeteendet har stabiliserats, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

E-handeln ökar igen

Delar vi upp försäljningen i butik och online ökade matbutikerna med 6,9 procent i oktober jämfört med samma månad 2022. E-handeln såg en tillväxt på 4,6 procent medan hemleverans och upphämtning i butik ökade med 6,7 respektive 1,6 procent.

E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i oktober till 4,3 procent.

E-handelstillväxten på 4,6 procent är högre än på länge. E-handelsandelen är dock lägre än för två år sedan, även om den under året har stabiliserats strax över 4 procent, säger Karin Brynell.

Kalendereffekten beräknas till -0,2 procent för oktober. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 7,0 procent under oktober månad. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 0,4 procent.

ANNONS
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se