Som Ehandel kunde berätta redan tidigare i höstas så har Delitea, som säljer delikatesser online, sett en fin tillväxt under 2022. Det trots att e-handeln med mat i stort tappat fart. Hur pass bra det gått framgår nu i bolagets preliminära bokslut för året.
Delitea, som grundades av Apoteas Pär Svärdson, omsatte 48 miljoner kronor 2022. En tillväxt på 35 procent jämfört med föregående år.
Senaste tiden läser man endast negativa nyheter om utvecklingen av e-handel, och speciellt e-handel inom mat. Därför är det extra skoj att vi kan ha denna fina tillväxt som vi har haft. Det är ett bevis på att vi byggt ett fantastiskt team och fokuserat på rätt saker, säger Michael Gegerfeldt, vd för Delitea.
Fokus på lönsamhet
Särskilt starkt gick Delitea under fjolårets sista kvartal med en tillväxttakt på 40 procent, och i december växte bolaget med 47,5 procent.
Något Michael Gegerfeldt, som 2004 grundade skönhetsbutiken Eleven, ser som ett tecken på att man lyckats pricka rätt i sin satsning. Särskilt med tanke på e-handeln med mat backade med 17 procent under 2022, enligt siffror från HUI.
Vi har breddat sortimentet inom de områden som vi vill växa inom, samtidigt som vi aktivt avslutat stora kategorier som vi inte känner är rätt för framtiden. Det har gett en mycket fin utveckling för bolaget och jag hoppas att vi kan fortsätta att växa i en bra takt även om vi primärt fokuserar på att bygga ett lönsamt bolag, säger Michael Gegerfeldt, vd för Delitea.