Mathem skrotar Mat.se – ”starkast på marknaden”

Vd:n utlovar prissänkningar, men inflationen kan bli en bromskloss.

Det var i slutet av december förra året som det stod klart att Mathem skulle sluka då Axfood-ägda Mat.se. Dock i utbyte mot att Axfood fick köpa 16 procent av aktierna i Mathem. Affären slutfördes i början av 2022 och Mathems vd Johan Lagercrantz pratade om synergi- och samordningseffekter. Inte minst på lager- och distributionssidan.

LÄS ÄVEN: Axfood säljer Mat.se för 688 miljoner – blir delägare i Mathem 

Annons

Men frågan många ställde sig i mat- och e-handelsbranschen var huruvida Mat.se skulle överleva som eget varumärke? Frågan blev än mer aktualiserad när Mathem valde att varsla 25 av 30 medarbetare på Mat.se i slutet av mars.

LÄS ÄVEN: Mathem gör rent hus hos Mat.se – varslar samtliga anställda

I dag onsdag, kom beskedet: Mathem skrotar varumärket Mat.se och integrerar bolaget helt i Mathem. Det framgår av ett pressmeddelande.

Vi har gjort en genomgående analys av de båda tjänsterna som har visat att Mat.se och Mathem har betydligt fler likheter än olikheter. Tjänsterna kommer därför nu att slås samman inom ramen för Mathem och på så vis skapa marknadens absolut starkaste kunderbjudande inom e-handel av dagligvaror med hemleverans, kommenterar Johan Lagercrantz, vd på Mathem.

Når fler

Genom sammanslagningen uppges Mathem kunna köra ut varor till fler delar av landet. Nu drar även skärgårdsleveranserna i Stockholms skärgård igång, för åttonde året i rad.

Vårt fokus har hela tiden varit att uppnå ett så attraktivt kunderbjudande som möjligt. Nu fortsätter vi att jobba kontinuerligt med att utveckla detta, hela tiden med våra kunders behov i centrum, för att fortsätta infria vårt kundlöfte om att ge människor friheten att leva mer, säger Johan Lagercrantz och fortsätter:

Vi är också glada över att vårt samarbetsavtal med Dagab, samt de ökade volymerna som sammanslagningen innebär, gör det möjligt för oss att sänka priset på tusentals produkter, säger Johan Lagercrantz, men tillägger att inflationen kan bromsa prissänkningarna något.

LÄS ÄVEN: Axfoods VD om försäljningen av Mat.se: ”En väldigt stark logik”

Annons

Annons