Matjättens B2B-butik storsatsar på konsumenter: “Betydligt luftigare”

Ska hålla liv i butikskedjan.

Axfood har kommit på ett smart drag för att hålla liv i sin B2B-handel, samtidigt som man lättar på trycket i sina vanliga matvarubutiker. Axfood Snabbgross, som vanligtvis servar företag och däribland många restauranger, kommer nu att slå upp portarna för vanliga konsumenter.

Idén kommer efter ett test i Gärdet i Stockholm där Axfood Snabbgross öppnat upp för konsumenter under coronapandemin.

Annons

Vi har fått ett mycket positivt bemötande vid öppnandet av vår butik på Gärdet, där konsumenter i närområdet uppskattat att få ytterligare en butik att handla i, säger Eva Pettersson, vd på Axfood Snabbgross, och meddelar samtidigt:

Nu vill vi erbjuda hushållen i samtliga städer där vi finns samma möjlighet.

Det ska dock inte vara så enkelt att bara släppa in konsumenter i B2B-lokalerna, utan i många fall krävs godkännande från kommunen i fråga. Axfood har nu lämnat in en ansökan om ändrad användning av butikerna i alla kommuner där man bedriver Snabbgross-butiker.

Vi står beredda att bara inom några dagar från det att vi fått kommunernas okej kunna öppna våra butiker för konsumenter och hoppas på en snabb hantering.

Kedjan hoppas kunna öppna sina totalt 25 butiker över hela Sverige för privatpersoner över sommaren. Tanken är förstås att få in lite extra pengar till Snabbgross men man trycker även på det faktum att dessa B2B-butiker ofta är “betydligt luftigare” än normala dagligvarubutiker.

Genom att tillfälligt sälja till konsumenter skapar vi även förutsättningar att fortsatt kunna erbjuda välfyllda butiker med bra öppettider till våra restaurangkunder, som på grund av rådande coronasituation drabbats hårt av minskad efterfrågan, säger Eva Pettersson.

I dag öppnade nästa Snabbgross för allmänheten, denna gång i Örebro. På tur står också Eskilstuna, Karlstad och Solna.

Annons
Annons