Search
Close this search box.
ANNONS

Matkassejätten byter namn: "Dags att manifestera"

LMK Group byter namn, det meddelar bolagets vd Walker Kinman
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

"Ska stärka den kulturella utvecklingen".

ANNONS

Matkassebolaget LMK Group, som är starkt förknippat med Linas Matkasse, planerar ett namnbyte. Nytt namn blir Cheffelo AB och bytet kommer formellt att beslutas vid en extra bolagsstämma i höst.

Koncernens konsumentvarumärken, Linas Matkasse i Sverige, Godtlevert och Adams Matkasse i Norge, samt Retnemt i Danmark, kommer inte att ändras utan kommer fortsätta att drivas i vanlig regi.

Vårt bolag är byggt på fyra lokala entreprenörsdrivna varumärken och i takt med att vi utvecklas som ett nordiskt bolag tycker vi att det är dags att manifestera vår kultur och vårt sätt att arbeta med ett starkt gemensamt varumärke som både nuvarande och framtida kollegor kan identifiera sig med och känna stolthet över, säger bolagets vd Walker Kinman i en kommentar.

Kopplas lättare

LMK Group, förlåt Cheffelo, har precis som hela dagligvarubranschen en tuff tid bakom sig och såg en rejäl dipp under förra året. Omsättningen för 2022 uppgick till 1 081 miljoner kronor, vilket är en minskning med 22 procent jämfört med 2021. Rörelseresultatet (EBIT) för året störtdök till -149,3 miljoner.

Ett namnbyte lär inte ensamt vända trenden men enligt bolaget finns det fördelar att hämta.

Att ändra gruppens företagsnamn från LMK Group till Cheffelo ska stärka den kulturella utveckling företaget gör tillsammans med sina anställda men ska också kunna kopplas lättare till företagets verksamhet. I tillägg kommer det bättre att representera den nordiska varumärkesstrategin, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Dela artikeln: