Matsmart rusar i pandemin: ”Inte större än en enda Ica Maxi”

"En enorm tillväxtpotential".

Ett starkare fäste i storstäderna, allt fler kunder i åldern 35 och uppåt samt framgångar på den tyska marknaden. Så kan man sammanfatta de senaste månaderna hos e-handelsföretaget Matsmart, som nu rapporterar en tillväxt i antal order på i snitt 40 procent för januari månad. I Stockholm, Västra Götaland och Skåne låg ökningarna på 44, 43 respektive 23 procent, medan Gävleborg tog täten med en ökning på hela 66 procent jämfört med samma månad förra året.

Vi har sedan tidigare ett starkt fotfäste bland yngre, inte minst studenter, men nu tycks alltså allt fler i äldre målgrupper få upp ögonen för oss. Jättekul! säger Hanna Thofeldt Lindström, kommunikationschef på Matsmart, till Ehandel.

Annons

Matsmart vill inte dela med sig av några regionspecifika försäljningssiffror, men berättar att man efter tillväxten i januari taktar en rullande omsättning på 700 miljoner kronor för företaget i stort. Det kan jämföras med 500 miljoner vid ingången av det fjärde kvartalet 2020.

Er modell bygger ju på att det hela tiden finns varor att "rädda". Om ni ökar så mycket, betyder det att dem ni köper in varorna från har byggt på sig ett ännu större överskott än normalt? Hur kan det komma sig när tillväxten i livsmedelsbranschen överlag varit så stark?

Även om vi är superstolta över att vi i dag rullar en omsättning på 700 miljoner hanterar vi en väldigt liten del av alla livsmedel och sett ur handlarperspektiv är vi inte större än till exempel en enda ICA Maxi, säger Hanna Thofeldt Lindström, och påpekar att Matsmart i regel köper in sina varor direkt från producenterna.

Att industrin är så stor gör den också till en stor bidragare till utsläpp. En fjärdedel av alla världens utsläpp kommer från maten. Det kan jämföras med flygets 2 procent och hela den globala modeindustrins 8 procent. Och livsmedelssystemen och denna enorma industri har ineffektiviteter. Matchningen mellan utbud och efterfrågan är inte perfekt. Våra leverantörer blir duktigare och mer precisa med sina försäljningsprognoser, men perfekt matchning är svår att få. Och eftersom det är så stora volymer från början betyder en enstaka procent väldigt mycket mat, tillägger hon.

Det bästa hade ju varit att det inte fanns något överskott och att er försäljning därmed inte kunde öka?

Det snabba enkla svaret att du på ett sätt har rätt i att det bästa vore om vi inte behövdes. Men sanningen är att vi har en enorm tillväxtpotential fortfarande. Det beror på att livsmedelsindustrin är så enorm. Det är den tredje största industrin i Sverige med en omsättning på cirka 200 miljarder kronor.

Hanna Thofeldt Lindström påpekar att ett svinn på en procent av 200 miljarder kronor motsvarar två miljarder kronor.

Hur stora överskott och hur mycket svinn som verkligen finns vet ingen riktigt säkert, men helt klart kan vi vara en väldigt viktig kanal för livsmedelsindustrin för att säkerställa att inga varor kastas i onödan, avslutar hon.

Annons

LÄS ÄVEN: Matbutikerna om kaosåret 2020: "Tvungna att agera snabbt"

Annons