Matsmart tar in 182 miljoner och ny delägare – ska lansera i Tyskland

Tar klivet ut i Europa.

Matsmart har tagit in 182 miljoner kronor i en investeringrunda, meddelar företaget i dag. Tyska investeringsfonden, LeadX Capital Partners går in som ny delägare. Även de redan befintliga delägarna, exempelvis Ingka-gruppen (IKEA), Northzone, Axel Johnsons D-Ax och Norrsken Foundation går in med ytterligare kapital.

De nya delägarna, LeadX Capital Partners har finansiellt stöd från en av Tysklands största grossist- och butikskedjor, METRO AG. Det öppnar nu för en expansion i landet för den svenska nätbutiken, som säljer felmärkta eller utgående varor till rabatterade priser. Planen är att lansera på den tyska marknaden under det första halvåret 2020.

Annons
Annons

METRO AG har i dag en omsättning på 36,5 miljarder euro, finns i 36 länder, har nära 25 miljoner kunder och runt 150 000 anställda.

Det har alltid varit ett av kriterierna när vi var ute och letade kapital att vi skulle hitta någon som kan hjälpa oss att leta oss ut. De har Tyskland som hemmamarknad, så det blir väldigt naturligt att lansera där härnäst, säger Karl Andersson, vd på Matsmart, till Ehandel.

Finns det några planer redan nu på ytterligare marknader, utöver den tyska?

Vi vill ju fortsätta att stärka upp oss i Norden. Sen är Tyskland en mycket större marknad än vad hela Norden är tillsammans, så jag tror att vi ska börja där. Sen när vi väl bevisat oss och att vårt koncept fungerar även i Tyskland finns det så klart jättemycket spännande möjligheter efter det.

LÄS ÄVEN: Matsmart växte med 75 procent – omsatte 277 miljoner

Leverantörer driver på

En av de pådrivande faktorerna bakom expansionen har varit leverantörerna, som ser att det finns mycket kvar att göra på marknaderna utanför Norden när det kommer till att dämpa matsvinnet.

Vi ser att alla de leverantörer vi jobbat med i Norden är väldigt ivriga på att vi ska ta oss ut i Europa. Vi får med oss mycket bra samarbeten med befintliga leverantörer. De är en av de stora anledningarna till att vi går dit vi går - de driver oss dit. Det är så stora volymer och utmaningar på den marknaden, berättar Karl Andersson för Ehandel.

LÄS ÄVEN: Matsmart ska avslöja ”felen” med varorna – planerar ny funktion

Annons
Annons

Veronica Pountcheva, global hållbarhetschef på METRO AG, om det nya samarbetet:

Som grossist har vi en skyldighet att bidra till minskat matsvinn och Matsmart hanterar problemet på ett intelligent sätt. Matsmarts modell har flera fördelar: högre transparens, snabbare anpassning och förbättring jämfört med enskilda varumärkens onlinebutiker säger hon i ett pressmeddelande.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!