Matsmart tar in hundratals färska miljoner: ”Bevisat mycket”

Nu ska tillväxten maxas på stora marknader.

Det verkar just nu vara smart att sälja mat med kort utgångsdatum. Priser rusar på livsmedel – och det drar e-handlaren Matsmart nytta av. Nu står det klart att startupen stänger en finansieringsrunda på 400 miljoner kronor, enligt ett pressutskick.

En påfylld kassa låter oss fortsätta att driva på för mer hållbara matsystem, både här hemma och på Europas största marknader, kommenterar grundaren och vd:n Karl Andersson grundare och vd.

Annons

Pengarna ska användas för fortsatt tillväxt i Europa. Men också till att vässa kunderbjudandet och e-handelsupplevelen. Utvecklingsarbetet ska ledas av nyrekryterade COO:n Peter Beckius.

Det senaste året har vi bevisat mycket runt vad vi som bolag klarar av, inte minst är den snabba tillväxten i Tyskland och lanseringen i Storbritannien kvitton på hur starkt vårt bolag är. Med ny finansiering på plats har vi en bra position för att fortsätta driva på för mer klimatsmart mat som folk har råd med, kommenterar han.

"Helt i linje med vårt fokus"

Maria Bilkenroth – investeringschef hos delägaren SEB Private Equity – säger sig vara imponerad över vad Matsmart har åstadkommit hittills.

Det är nu lite mer än ett år sedan som vi gick in som ägare i Matsmart och vi är mycket nöjda med vad bolaget har lyckats prestera under den tiden. Matsmarts erbjudande: att sälja hållbara produkter till prismedvetna kunder ligger helt i linje med vårt investeringsfokus, kommenterar hon.

Annons