Med e-handel mot fattigdom: ”En kopp kaffe i taget”

Går stärkta ur pandemin.

Som ett sätt att bekämpa fattigdomen och att ge någonting tillbaka till sitt hemland. Så beskriver Rebu Burubwa sin e-handel Rutasoka.se, som importerar och säljer kaffe från Kongo. För varje kilo kaffe som säljs investerar Rutasoka Sweden, som bolaget bakom nätbutiken heter, två kronor i en insamlingsstiftelse som bidrar till olika projekt i just Kongo.

Jag har alltid velat ge tillbaka och göra skillnad för människor i Kongo och bekämpa fattigdomen. Jag har själv tvingats fly för mitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från mina föräldrar, innan jag kom till Sverige, berättar Rebu Burubwa för Ehandel.

Annons

När jag sedan besökte Kongo flera år senare tillsammans med min sambo så såg vi hur många kaffemakare som har förlorat sin inkomstkälla på grund av de eskalerande konflikterna i östra Kongo. Genom att importera kaffe skapar vi arbetstillfällen och ekonomisk möjlighet att stötta samhället, fortsätter han.

Rebu Burubwa och sambon Stefanie Hedén hade sedan tidigare grundat en förlossnings- och mödravårdsklinik i landet. Nu bestämde de sig alltså för att även bli e-handlare.

Vår vision är att bekämpa fattigdom genom att skapa rättvisa arbetstillfällen och utveckla förlossningsvården - en kopp kaffe i taget.

500 procent upp i augusti

Mellan åren 2018 och 2019 tog Rutasoka ett rejält tillväxtkliv från cirka 800 000 kronor till strax över två miljoner. Bolaget är ännu inte lönsamt men under 2019 minskade förlusten till minus 398 000 kronor.

Förlusten vi hade under 2019 kan förklaras främst av planerade marknadsaktiviteter och fortsatt tillväxt. Vi startade året 2020 starkt, innan Covid-19. Pandemin gjorde att vi hamnade i en svacka.

I år har företaget bland annat lyckats få till ett avtal med dagligvarujätten Lidl.

Detta gjorde att vi kunde öka vår omsättning under första halvåret 2020 med över 150 procent och gå in i tredje kvartalet med positivt resultat. Nu startar vi hösten starkt, med fortsatt ökad försäljning, både i vår e-handel och hos våra återförsäljare. Vi stängde augusti med en försäljningsökning på 500 procent.

Säljer ni mest B2B eller B2C i dagsläget? Vad är viktigast för er affär?

Annons

Vår största kanal är B2B där vi bland annat distribuerar kaffe till samtliga Lidl-butiker i Sverige samt på MatHem och Matsmart.se, som distribuerar direkt till konsument. Sedan har vi även vending-distributörer; Kaffegreven i Göteborg och Sweet Coffee i Stockholm, som levererar till arbetsplatser.

Men vi satsar även mycket på vår egen e-handel, där vi främst säljer direkt till konsument och vi ser en stadig ökning av nya prenumeranter varje månad.

Inleder nytt samarbete

Sedan början av september samarbetar Rutasoka Coffee även med Beans In Cup, som erbjuder kaffelösningar till företag runt om i landet.

Vad räknar ni med att kunna omsätta på sikt?

Vårt mål är att kunna öka vår omsättning med 300 procent om året, visa lönsamhet samt fortsätta stärka vår roll på marknaden med vårt dubbelcertifierade och smakrika kongolesiska kaffe samt vår cirkulära ekonomi, avslutar Rebu Burubwa.

Annons