Search
Close this search box.
ANNONS

Med e-handel mot fattigdom: "En kopp kaffe i taget"

Rutasoka Coffees grundare Rebu Burubwa
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Dela artikeln:

Gรฅr stรคrkta ur pandemin.

ANNONS

Som ett sรคtt att bekรคmpa fattigdomen och att ge nรฅgonting tillbaka till sitt hemland. Sรฅ beskriver Rebu Burubwa sin e-handel Rutasoka.se, som importerar och sรคljer kaffe frรฅn Kongo. Fรถr varje kilo kaffe som sรคljs investerar Rutasoka Sweden, som bolaget bakom nรคtbutiken heter, tvรฅ kronor i en insamlingsstiftelse som bidrar till olika projekt i just Kongo.

Jag har alltid velat ge tillbaka och gรถra skillnad fรถr mรคnniskor i Kongo och bekรคmpa fattigdomen. Jag har sjรคlv tvingats fly fรถr mitt liv frรฅn krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett รฅr ensam, flera hundra mil frรฅn mina fรถrรคldrar, innan jag kom till Sverige, berรคttar Rebu Burubwa fรถr Ehandel.

Nรคr jag sedan besรถkte Kongo flera รฅr senare tillsammans med min sambo sรฅ sรฅg vi hur mรฅnga kaffemakare som har fรถrlorat sin inkomstkรคlla pรฅ grund av de eskalerande konflikterna i รถstra Kongo. Genom att importera kaffe skapar vi arbetstillfรคllen och ekonomisk mรถjlighet att stรถtta samhรคllet, fortsรคtter han.

Rebu Burubwa och sambon Stefanie Hedรฉn hade sedan tidigare grundat en fรถrlossnings- och mรถdravรฅrdsklinik i landet. Nu bestรคmde de sig alltsรฅ fรถr att รคven bli e-handlare.

Vรฅr vision รคr att bekรคmpa fattigdom genom att skapa rรคttvisa arbetstillfรคllen och utveckla fรถrlossningsvรฅrden - en kopp kaffe i taget.

500 procent upp i augusti

Mellan รฅren 2018 och 2019 tog Rutasoka ett rejรคlt tillvรคxtkliv frรฅn cirka 800 000 kronor till strax รถver tvรฅ miljoner. Bolaget รคr รคnnu inte lรถnsamt men under 2019 minskade fรถrlusten till minus 398 000 kronor.

Fรถrlusten vi hade under 2019 kan fรถrklaras frรคmst av planerade marknadsaktiviteter och fortsatt tillvรคxt. Vi startade รฅret 2020 starkt, innan Covid-19. Pandemin gjorde att vi hamnade i en svacka.

I รฅr har fรถretaget bland annat lyckats fรฅ till ett avtal med dagligvarujรคtten Lidl.

Detta gjorde att vi kunde รถka vรฅr omsรคttning under fรถrsta halvรฅret 2020 med รถver 150 procent och gรฅ in i tredje kvartalet med positivt resultat. Nu startar vi hรถsten starkt, med fortsatt รถkad fรถrsรคljning, bรฅde i vรฅr e-handel och hos vรฅra รฅterfรถrsรคljare. Vi stรคngde augusti med en fรถrsรคljningsรถkning pรฅ 500 procent.

Sรคljer ni mest B2B eller B2C i dagslรคget? Vad รคr viktigast fรถr er affรคr?

Vรฅr stรถrsta kanal รคr B2B dรคr vi bland annat distribuerar kaffe till samtliga Lidl-butiker i Sverige samt pรฅ MatHem och Matsmart.se, som distribuerar direkt till konsument. Sedan har vi รคven vending-distributรถrer; Kaffegreven i Gรถteborg och Sweet Coffee i Stockholm, som levererar till arbetsplatser.

Men vi satsar รคven mycket pรฅ vรฅr egen e-handel, dรคr vi frรคmst sรคljer direkt till konsument och vi ser en stadig รถkning av nya prenumeranter varje mรฅnad.

Inleder nytt samarbete

Sedan bรถrjan av september samarbetar Rutasoka Coffee รคven med Beans In Cup, som erbjuder kaffelรถsningar till fรถretag runt om i landet.

Vad rรคknar ni med att kunna omsรคtta pรฅ sikt?

Vรฅrt mรฅl รคr att kunna รถka vรฅr omsรคttning med 300 procent om รฅret, visa lรถnsamhet samt fortsรคtta stรคrka vรฅr roll pรฅ marknaden med vรฅrt dubbelcertifierade och smakrika kongolesiska kaffe samt vรฅr cirkulรคra ekonomi, avslutar Rebu Burubwa.

Dela artikeln: