Trots slopade restriktioner verkar modehandlarna på nätet öka farten ytterligare. Det är i alla fall fallet med Boozt, som lyckades leverera en tillväxt på 31,1 procent under tredje kvartalet. Omsättningen landade på 1,2 miljarder kronor. Däremot fick resultatet sig en törn och sjönk från 47,9 till 7,4 miljoner kronor.
Vår verksamhet har fortfarande ett starkt momentum. Vi uppnådde en tillväxt om 32 procent i lokal valuta och en stabil justerad rörelsemarginal om 2 procent under det säsongssvaga tredje kvartalet. Vi har kommit långt i vår utökning av hanteringskapaciteten och har fortsatt ett knivskarpt fokus på att bygga upp den grund som krävs för att fortsätta att ta marknadsandelar, säger Hermann Haraldsson, vd på Boozt i en kommentar.
Boozt har under året även uppgraderat sin prognos för 2021 då omsättningen under året väntas växa med 27,5-32,5 procent. Dessutom ska den justerade rörelsemarginalen uppgå till minst 5,5 procent.
Hittills har innevarande år varit enastående och vi har överträffat det vi trodde var väldigt ambitiösa mål. Med nio starka månader i bagaget, en betryggande lagernivå och återöppnade samhällen ser vi fram emot den närmaste tiden och står fast vid vår prognos för 2021, säger Hermann Haraldsson.