Mediamarkt lyfter i Sverige – ”är mycket nöjd”

Tyska kedjan på väg åt rätt håll.

Hemelektronikbranschen har gått suveränt under pandemin. Den tyska varuhusjätten Mediamarkt har inte varit något undantag. Nu meddelar kedjan att de ökat sin konsoliderade omsättning med 14,5 procent under senaste räkenskapsåret, som avslutades 30 september 2021.

Samtidigt förbättrades rörelseresultatet (EBIT) med 73,4 miljoner kronor, exklusive omstruktureringskostnader, i Sverige.

Annons

Vi har hållit högt tempo i genomförandet av vårt förändringsprogram, vilket inkluderar omstruktureringsåtgärder, fokuserat förbättringsarbete såväl som verksamhetsutveckling, säger Magnus Håkansson, vd på Mediamarkt Sverige, i en kommentar.

E-handeln rusar

Allra bäst gick e-handeln där försäljningen ökade med nästan 49 procent, medan butikerna ökade med nästan 10 procent. Särskilt stark ska utvecklingen för gaming, telekom och vitvaror ha varit. Samtidigt som försäljningen av tjänster ökade med 28 procent och bidrog rejält till resultatförbättringen.

Jag är mycket nöjd med vår utveckling och är övertygad om att vi har marknadens bästa omnikanalerbjudande - vilket kommer att ytterligare stärka vår konkurrenskraft, säger Magnus Håkansson.

De exakta siffrorna för omsättning och det slutliga resultatet delar dock kedjan inte med sig av i dagsläget. Mediamarkt har tidigare slitit med lönsamheten i Sverige. Under verksamhetsåret som avslutades 30 september 2019 omsatte man 5,1 miljarder, medan rörelseresultatet landade på illröda -302 miljoner kronor.

Annons