Megabolagets covid-år: Blev 9 procent e-handel

"Ett skakigt och oförutsägbart år".

En av världens största tillverkare av dagligvaror, Unilever, rapporterade häromdagen sitt resultat för 2020. Omsättningen landade på över 510 miljarder kronor (50,2 miljarder euro) med ett rörelseresultat på över 83 miljarder kronor (8,3 miljarder euro). Försäljningen minskade dock jämfört med 2019 med 2,4 procent.

Det intressanta för oss är dock hur det ser ut med e-handeln hos detta megabolag och det avslöjas faktiskt flera saker kring onlineförsäljningen. Enligt rapporten så växte e-handeln inom Unilever med hela 61 procent under året och 9 procent av försäljningen ska nu ske online.

Annons

Lyxig skönhet migrerade till nätet

E-handelstillväxten har förstås drivits på av pandemin och inom lite lyxigare skönhetsvaror (Prestige Beauty) så ska över 50 procent av försäljningen under året ha skett online. Försäljningen inom lyxsegmentet som helhet skönt dock. Skönhet och hälsa lyfte endast med 1,2 procent.

Under ett skakigt och oförutsägbart år har vi visat Unilevers motståndskraft och rörlighet genom covid-pandemin. Jag vill tacka Unilever-teamet vars engagemang och hårda arbete har gett flera starka resultat under dessa mycket svåra omständigheter, säger företagets vd Alan Jope i en kommentar till rapporten.

Annons