Search
Close this search box.
ANNONS

Megatapp för e-handeln – men vissa varor ökar: "Otroligt tufft"

Per Ljungberg på Svensk Handel
Svensk Handel/Pressbild
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

Största tappet på 15 år.  Men flera produktkategorier visar ändå styrka.

ANNONS

Hur gick det för e-handeln i maj, jämfört med motsvarande månad i fjol? Inte så lysande på totalen. E-handelns omsättning backade med -12 procent och om man även räknar in utlandshandeln, som utvecklades svagare, så blev det en nedgång på -14 procent.

Om vi istället jämför perioden januari till och med maj i år med motsvarande period i fjol rör det sig om en nedgång på -6 procent i den svenska e-handeln och -7 procent med utlandshandeln inkluderad.

Även om detaljhandeln generellt uppvisar en historiskt svag volymförsäljning just nu, utvecklas e-handeln betydligt sämre än detaljhandeln som helhet så här långt under året, konstaterar Svensk Handel i sin senaste upplaga av e-handelsindikatorn.

Kraftig nedgång

Samtidigt var det lika många som e-handlade i maj, som i maj i fjol. Men inom många produktkategorier handlade man mindre i år. Några exempel är: heminredning och möbler, elektronik, sport, leksaker och böcker.

Maj var en otroligt tuff månad för e-handeln i Sverige. Nedgången är en av de kraftigaste vi sett för e-handeln en enskild månad sedan den tog fart på allvar för drygt 15 år sedan, kommenterar Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Vissa varugrupper ökar

Kategorier som istället ökade inom e-handeln var nikotinprodukter, apoteksvaror samt kläder och skor. Största e-handelskategorin är dock apoteksprodukter, följt av kläder och skor samt skönhets- och hälsoprodukter.

Det genomsnittliga belopp som varje e-handelskonsument handlar för minskade med -12 procent.

Konsumentbeteendet att handla på nätet är förhållandevis konstant och vissa produktkategorier går fortsatt riktigt bra, konstaterar Per Ljungberg och fortsätter:

Men främst kapitalintensiva kategorier har det tufft. Nedgången för e-handel beror främst på att det generella snittordervärdet minskar när konsumenterna har mindre pengar att röra sig med.

Dela artikeln: