ANNONS

Så har Black Friday växt på tio år

Patrik Müller
Siffrorna avslöjar.

Det har gått ett decennium sedan Black Friday fick sitt breda genomslag i Sverige. En ny sammanställning från Nets visar hur omsättningen växt från miljoner till miljarder, samtidigt som köpmönstren skiftat från en enskild natt till veckolånga kampanjer. Inför årets reaperiod pekar indikatorerna på att stärkt köpkraft kan gynna handeln.

ANNONS

Betallösningsföretaget Nets har följt utvecklingen av svensk e-handel och konsumentbeteende under reaperioden de senaste tio åren. Data visar att genombrottet skedde 2015, då majoriteten av webbutikerna inledde kampanjer och försäljningen online ökade med 62 procent jämfört med föregående år.

Under helåret 2015 omsatte svensk e-handel cirka 31 miljarder kronor. Motsvarande siffra för 2024 nådde en ny rekordnivå på 164 miljarder kronor, vilket översteg den tidigare toppen från pandemiåret 2020.

På tio år har det gått från miljoner till miljarder i försäljning på nätet under rean Black Friday. Det har drivits både av e-handelns generella tillväxt liksom att begreppet etablerats brett, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

Från "uppesittarkväll" till utdragen period

En tydlig trendförändring är förskjutningen från en specifik handelsdag till en längre period. Enligt Nets har Black Friday gått från att vara en "uppesittarkväll" där konsumenter inväntade midnattsslaget, till en period som nu ofta inleds redan i början av november.

Denna utveckling syns i försäljningssiffrorna. Medan tillväxten för den specifika fredagen har planat ut eller varierat kraftigt över åren, visade Black Week en uppgång på 30,8 procent för e-handeln under 2024.

Allt fler konsumenter väljer också att förlägga sina julklappsinköp till denna period. Intentionen att handla online har ökat från 23 procent 2017 till 40 procent 2024.

"Ett gott resultat"

Inför årets säsong bedömer Nets att ekonomiska faktorer kommer att spela en central roll. Räntesänkningar och lägre inflation har stärkt hushållens köpkraft, även om en högkonjunktur ännu inte råder.

Förra årets uppgång var tydlig både på nätet och i butik efter ett svagt 2023. Med starkare köpkraft i år talar mycket för att handeln får ett välbehövligt gott resultat under reaperioden, säger Patrik Müller.

Förändring i omsättning per år (online)

År
Black Friday
Black Week
2015
+62 %
NA
2016
+59 %
NA
2017
+20 %
NA
2018
+10 %
NA
2019
+7 %
NA
2020
-9 %
+9 %
2021
-11,6 %
+1,4 %
2022
NA
NA
2023
NA
NA
2024
+6,2 %
+30,8 %

Källa: Nets

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se