Den största nyheten för Newbies del är att siktet nu är inställt på Tyskland för fysisk etablering. Detta efter att varumärkets tyska e-handel, som lanserades tidigare i år, har vuxit snabbt och visat på en stark efterfrågan.
Butikerna fyller en viktig marknadsföringsfunktion när vi etablerar oss på nya marknader där kännedomen om Newbie är låg eller obefintlig. Vi kommer att utvärdera vårt kluster av butiker i London, för att sedan avgöra nästa steg i expansionen, säger Thomas Kusoffsky, chef för Newbie, i en kommentar till Di.
Tyskland pekas nu ut som det troliga "nästa steget". Detta är en direkt konsekvens av den framgångsrika digitala försäljningen i landet.
Samtidigt står det nu klart hur stor del av kakan Newbie faktiskt utgör. Varumärket står idag för 15–20 procent av Kappahl-gruppens totala försäljning på 5,1 miljarder kronor och bedöms ha potential för betydligt snabbare tillväxt än Kappahl, särskilt utanför Norden.
Produktion flyttas till Europa
En annan betydande nyhet är att koncernen planerar att flytta mer av sin produktion från Asien till Europa. Anledningarna är flera: att få en snabbare och mer flexibel designprocess, men också att hantera geopolitiska risker och klimatutmaningar. Kortare ledtider blir ett allt viktigare konkurrensmedel, inte minst i den digitala handeln.
Detta arbete stöds av den kommande investeringen i ett nytt logistikcenter i Göteborg, som beräknas vara i drift hösten 2026 och som ska möjliggöra för koncernen att skala upp fler varumärken.
Ska nå 100 miljoner
Inom den cirkulära affären, där målet är en omsättning på 100 miljoner kronor till 2030, framkommer nya detaljer. Även om omsättningen för 2024 stannade på cirka 720 000 kronor, märks ett stort sug efter begagnade plagg – särskilt från Newbie.
Det finns ett stort sug efter begagnat, inte minst på Newbie där det till och med är budgivning på vissa plagg, säger vd Elisabeth Peregi.
Samtidigt lyfter Peregi fram konkurrensen från lågprishandeln från Asien som en utmaning som påverkar den digitala handeln, där Kappahl måste bli ännu bättre på att kommunicera kvalitet och produktionsprocess.
LÄS ÄVEN: Kappahls VD om nycklarna till hållbar och lönsam tillväxt