Miljonbelopp till den kickstartade skohandeln på nätet

På väg att dubbla igen.

Skomärket och e-handeln Myrqvist grundades av Sebastian Örhn med hjälp av en Kickstarter-kampanj 2016. Sedan dess har det gått fort framåt. Omsättningen för 2017 landade på 3,8 miljoner, vilket nästföljande år mer än dubblades till 9,6 miljoner. För det brutna räkenskapsåret som snart är till ända så lutar det återigen mot en dubbling, meddelar företaget i ett pressmeddelande.

Den ökande efterfrågan har lett till att de populäraste skorna ofta är slutsålda och våra väntelistor har blivit allt längre, men denna utveckling är ju såklart ett angenämt problem, säger Sebastian Öhrn.

Annons

Nu väljer Myrqvist att ta in pengar från en grupp erfarna affärsänglar med eEquity-grundarna, Magnus Wiberg och Patrik Hedelin, i spetsen. Den exakta summan delges ej men den ska ligga på mellan 5 och 10 miljoner kronor.

"Redo att ta steget utomlands"

Med det nya kapitalet ska Myrqvist utöka teamet och produktionen för att kunna erbjuda sina produkter till fler personer på nya marknader.

Med en stabil bas i Sverige är vi nu redo att ta steget utomlands. Det är kul att många utanför Sverige verkar uppskatta vår affärsmodell och vårt svenska DNA, säger Sebastian Öhrn.

Företaget har förutom sin e-handel två fysiska butiker och man säljer endast direkt till konsument.

Annons