Miljonbolaget med restauranger som kunder – så tacklade de corona

"Såklart hade vi en kraftigt minskad omsättning".

Året var 2018 och Susanne Limnell och Christopher Bergdahl hade precis fått ny fart på e-handeln Gastroshopen. Ett antal nya leverantörer hade lett till ett större sortiment och företaget hade passat på att lansera en ny hemsida. Allt var med andra ord upplagt för en ljus utveckling, men så kom corona och allt förändrades mer eller mindre över en natt.

Gastroshopen, som drivs av Susanne Limnells bolag MoreAlive AB, har nämligen riktat in sig främst på B2B inom köksutrustning. Företaget riktar sig därmed till bland annat restauranger, skolor och andra storkök, varav många fick mindre att göra när pandemin slog till.

Annons

Covid drabbade oss precis som alla andra, i och med restriktionerna för hotell- och restaurangbranschen så såg vi under 2020 nästan inga order alls från dessa kunder, säger Christopher Bergdahl, tekniker och driftansvarig på Gastroshopen, till Ehandel.

Det som blev vår räddning var att skolorna och äldreomsorgen fortfarande hade verksamhet som vanligt och vi gjorde i och med detta en anpassning för att möta dessa kunder mer under den tiden. Men såklart så hade vi en kraftigt minskad omsättning under 2020, något som är på vändning nu.

Hur gör ni för att vara relevanta för skolor och äldreomsorg, men också restauranger och hotell? Det låter som en ganska varierad kundbas.

Det kan se ut som väldigt olika typer av kunder, men de har alla en sak gemensamt, storkök. Oavsett om de lagar maten själva och även serverar den eller bara antingen eller så har vi produkterna som de vill ha och behöver.

År 2020 kom MoreAlive upp i en omsättning på drygt en miljon kronor och levererade samtidigt ett resultat på minus 99 000 kronor. Ett tapp från toppnivån 2018, då omsättningen låg på knappt 1,3 miljoner och företaget gick med vinst.

I år räknar duon bakom Gastroshopen med att omsätta 1,5 miljoner kronor, och de känner sig trygga med att ha hittat en egen nisch. Utöver sin B2B-inriktning har företaget valt att inte ha något lager, utan löser istället frakten från en rad återförsäljare och partners direkt till kunden. Ett upplägg de ser som en stark fördel.

Jag är rätt säker att vi är ganska ensamma i e-handelssverige om att vara två personer som driver en webshop av den här storleken och med den funktionalitet som vi har, avslutar Christopher Bergdahl.

Annons
Annons