Miljonbutik på abborrgodis: “Har blivit lite mer än jag hade tänkt”

“Ett grymt roligt jobb”.

Det börjar med att man har en hobby som man gillar. Sen öppnar man en e-handel där man säljer saker som man gillar, från sin hobby. Och pang bom, så omsätter man helt plötsligt över en miljon. Borrebutiken.se är ett klassiskt exempel på detta.

Butiken har blivit lite mer än vad jag kanske hade tänkt från början, då det mest var ett roligt sidoprojekt, säger grundaren Patric Skoog till Ehandel.

Annons

"På stark frammarsch"

E-handeln omsatte i fjol 1,5 miljoner kronor med en kvarts miljon på sista raden. Butiken säljer vad företaget kallar abborrgodis, och det handlar alltså om olika fisketillbehör.

Jag har ända sen barnsben varit väldigt fiskeintresserad. Samtidigt har jag nog alltid känt att jag skulle vilja testa att driva något eget. Att det blev just en butik nischad på abborre beror mestadels på att det är ett fiske som jag själv lagt mycket tid på och tycker är väldigt roligt. Samtidigt är abborrfisket på stark frammarsch i Sverige och utvecklingen går snabbt framåt. Jag kände att utbudet på den svenska marknaden skulle kunna vara bredare och det var väl egentligen så idén till butiken föddes.

Trots en mycket tuffare omvärld i år så räknar Patric Skoog endast med att tappa runt tio procent av omsättningen. Abborrgodiset fortsätter alltså uppenbarligen att flyga av hyllorna även när genomsnittskonsumenten håller hårdare i plånboken.

Vad är din bakgrund? Har du någon tidigare erfarenheter av e-handel?

Jag har ingen tidigare erfarenhet av handel, varken online eller fysisk butik. Är ekonom i grunden och har jobbat med redovisning, mestadels som redovisningskonsult, i cirka tio år. När jag startade butiken jobbade jag som controller men vid årsskiftet 2019/2020 bestämde jag mig för att säga upp mig och satsa på att bli egenföretagare på heltid.

"Slitsamt emellanåt"

2019 så omsatte butiken 100 000 kronor, något som snabbt steg till nära 700 000 kronor under 2020. En omsättning som alltså i fjol mer än dubblades. Och hittills har Patric Skoog gjort allting i egen regi. Vid sidan av konsultar han även inom redovisning.

Att göra allt själv är såklart slitsamt emellanåt, till exempel idag när det är måndag efter Black Week, men jag skulle ändå säga att jag har ett grymt roligt jobb. Friheten att styra sin egen verksamhet, den ständiga jakten på nya intressanta produkter och kontakten med kunderna, som jag tycker är väldigt viktig trots att jag sysslar med näthandel, gör det väldigt motiverande att köra på, säger han.

Hur ser det ut under detta år?

Annons

2022 ser ut att hamna snäppet under förra året. Jag räknar med att tappa cirka tio procent. Det var en väldigt bra start på året men sista halvåret har varit sämre, gissar att det beror på det ekonomiska läget med inflation och stigande räntor. Oktober var sämst hittills men glädjande nog ser november ut att bli betydligt bättre än förväntat.

Och planerna har nu växt i takt med nätbutiken.

Jag har en vision om att kunna ha lagershop och köra lite temakvällar och liknande i framtiden, men där är jag inte riktigt än.

Annons