Mini Rodini vänder till förlust: ”Eventuellt långvariga effekter”

"Kan fortsätta utan alltför stora förändringar".

Nu har barnmärket Mini Rodini summerat 2019. Företagets försäljning sjönk från 197 miljoner kronor under 2018, till 177 miljoner i fjol. Resultatet rasade med över 200 procent och landade på röda siffror, nämligen på minus 3,6 miljoner kronor. Det rapporterar Breakit.

I slutet av 2019 ska bolaget ha startat upp ett sparprogram, och i januari bekräftade vd:n Håkan Ström att Mini Rodini har det tufft. Företagets försäljning ska ha dalat när pandemin slog till. Då gjorde bolaget en del investeringar i bland annat organisationen, alla butiksled och interna processer samt ökade satsningen på sin e-handel för att förbättra tillväxten och lönsamheten.

Annons

LÄS ÄVEN: Ännu ett svenskt märke flyttar till kinesiska e-handelsjätten

Och nu förklaras det negativa resultatet med tunga "utvecklingskostnader och omstruktureringar". E-handelssatsningen ska dock ha gett effekt då Mini Rodini uppger i rapporten att den egna e-handeln har växt starkt under fjolåret. Bolaget ser att e-handelsverksamheten kommer att vara den mest drivande delen framöver.

Med ovan beskrivna åtgärder, i kombination med företagets goda förutsättningar med ett mycket starkt varumärke, ett starkt hållbarhets- och kvalitetsfokus i tiden, samt en starkt växande e-handel, är det styrelsens bedömning att företaget kan fortsätta sin verksamhet utan alltför stora ytterligare förändringar, skriver bolaget.

Men på grund av minskade inköpsvolymer, korttidspermitteringar och kostnadsbesparingar under pandemin, flaggar Mini Rodini för en negativ utveckling gällande kommande resultat.

Osäkerhet föreligger naturligtvis kring hur långvarigt krisen blir och omfattningen av eventuella långvariga effekter.

Mini Rodini grundades 2006 av Cassandra Rhodin, som tillsammans med sin man Joe Sandin äger 66 procent av bolaget. Resterande del ägs av ett 40-tal aktieägare.

Företaget har, bortsett från en framgångsrik e-handel, flera egna fysiska butiker och finns hos mer än 500 återförsäljare världen över. I fjol tog Mini Rodini klivet in i Kina genom en lansering på e-handelssajten Tmall.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!