Missen som knäckte tillväxten – nu säljer de sitt varumärke

"Vi gick för brett för fort".

Det norska klädvarumärket Famme, som även säljer på den svenska marknaden, fortsätter att växa. Men inte i den takt som det var tänkt. Målet för 2021 var 80 miljoner norska kronor i omsättning, men istället landade man på 52 miljoner. Visserligen ett nytt rekord, men ändå en besvikelse.

Vi investerade flera miljoner i Autostore, istället för på tillväxt. I tillägg till det hade vi ett antal nya kategorier, som inte gick lika bra som förväntat. Vi gick för brett för fort och saknade kapital för att kunna marknadsföra den bredden. Vi fokuserade för mycket på produkterna och för lite på marknadsföring, säger Greg Taube, medgrundare av Famme, till Ehandel.com.

Annons

Istället ska man nå 80-miljonersgränsen i år, med hjälp av lärdomarna från 2021. Man har även börjat titta på andra möjligheter för framtida tillväxt.

Det har varit ett tufft halvår och vi har kikat på andra tillväxtmöjligheter. Med tanke på D2C-försäljningen, vill vi också sälja B2B och B2G. Så vi kanske går mer i riktningen mot att bli ett produktionsbolag, snarare än att bara vara ett varumärke.

Samtidigt meddelar de att de nu säljer sitt nya varumärke för kosttillskott, Sain Nutrition, redan innan det givit sig ut i världen.

Vi har insett att det finns nog med spännande möjligheter inom textil, så att starta något helt nytt inser vi var en tabbe. Det påminner lite om att vi gick för brett för snabbt inom textilier - fast ännu lite värre.

Annons