Butikssatsning fick e-handlaren att backa: ”Har ej levererat”

"Med butiken stängd bör resultatet förbättras avsevärt".

Norrländska e-handlaren och modekedjan Patches & Pins fortsätter att växa. Företaget, som är sprunget ur streetwear- och skateboardkulturen, lyckades trots det något trista ekonomiska klimatet öka sin försäljning under 2022 med 23 procent.

Från 14 miljoner kronor till 17,2 miljoner, det visar bolagets senaste bokslut som slutade den 31 januari i år.

Annons

Bolaget som gått med vinst de senaste åren lyckades däremot inte med samma bedrift ifjol och backade under året med 394 000 kronor. Något som till stor del ska bero på en butikssatsning som inte gick helt enligt plan.

Det som påverkat verksamheten mest under 2022/2023 är vår pop-up butik i Mall of Scandinavia som vi öppnade på test under nio månader. Den har ej levererat försäljning enligt budget sedan starten och belastar således resultatet rejält, skriver bolaget i en kommentar.

Befintliga butiker levererar

Inte helt oväntat så har även inflationen och den svaga kronan påverkat verksamheten under året. Något som medfört ökade kostnader för varor och frakter. Med sjunkande marginaler och högre kapitalbindning än tidigare år som följd.

Trots rådande läge i världen så står försäljningen emot bra i befintliga butiker och digitala kanaler och med pop-up butiken i Mall of Scandinavia stängd bör resultatet förbättras avsevärt i linje med tidigare år om inget oförutsett händer under 2023/2024, skriver bolaget i rapporten.

Patches & Pins är ett varumärke som ägs av A1 Distribution AB och säljer modeaccessoarer som väskor, kepsar, mössor och kläder från svenska och internationella varumärken. Samt de egna varumärkena Sqrtn och Appertiff. Utöver e-handeln driver man även tre butiker i Sundsvall, Umeå och Valbo.

Annons