Mockberg avbryter internationell satsning – gör sin bästa månad

Siktar på att gå med vinst i år.

Varumärket Mockberg, som säljer egendesignade armbandsur, grundades år 2014 av Elvira Eriksson. Sedan start har bolaget vuxit stadigt och ökat omsättningen från år till år. Men under pandemiåret gick bolaget i motvind.

När viruset bröt ut och paralyserade handeln stod Mockbergs butiksnät för 80 procent av bolagets totala försäljning. Snart började försäljningen att minska kraftigt i både butik, och även den egna e-handeln och hos återförsäljare. Det skriver Breakit.

Annons

Företaget landade till slut på en omsättning på 10,7 miljoner kronor under 2020, med en förlust på 600 000 kronor. Ett år som, enligt Elvira Eriksson, är "det sämsta året sedan Mockberg grundades".

När pandemin kom tänkte vi "shit, vad gör vi nu". Men som entreprenör kan man inte sjukskriva sig eller lämna över ansvaret till någon annan. Du måste resa dig upp igen, oavsett vad som händer, säger hon till sajten.

Pandemin förändrade spelplanen för Mockberg, och samma år var Elvira med om en ridolycka som ledde till en bruten nacke. Men både företaget och Elvira återhämtade sig, och nu har bolaget precis gjort sin bästa månad någonsin.

Vi har aldrig sålt så mycket på nätet som vi gör nu, säger Elvira.

Bolagets återhämtning förklaras bland annat med ett större utbud och nya klockmodeller, men även av en ny strategi.

Alla satsningar som vi har gjort i Europa tidigare kommer vi att skala ner och backa hem till Sverige för att satsa på att bli ännu större här. Och vi vill växa både på nätet och i butiker.

Det är väldigt många som misslyckas när man försöker ta sig an många marknader på kort tid, och det är något som vi också har haft svårt med. Så nu fokuserar vi på Sverige innan vi gör en "comeback" på den Europeiska marknaden.

Elvira erkänner att det finns en risk att omsättningen sjunker igen när man backat ut ur de europeiska marknaderna, men det är inget som gör henne orolig.

Annons

Risken finns, men ambitionen är att växa även om vi väljer att endast fokusera på Sverige online, säger hon.

Nu sker en stor del av vår försäljning hos återförsäljare i butik. Vi behöver inte ett jättestort team och vi kan skala upp med det team vi har idag. Vi behöver inte heller ha en jättestor omsättning för att klara oss, även om man aldrig ska ta omsättningen för givet.

Idag är Japan Mockbergs tredje största marknad och förutom i Sverige så går nätförsäljningen väldigt bra i Norge. Om bolaget väljer att lämna även dessa marknader, eller alla förutom dem återstår att se. Men nu fokuserar bolaget på att göra en bra julhandel och gå med vinst.

Man vet aldrig hur verkligheten faller ut. Kommande tre månader står historiskt för ungefär 40 procent av vår totala omsättning, Baserat på det omsätter vi troligen 12 till 13 miljoner i år samt går med vinst. Men som sagt, man vet aldrig, avslutar Elvira Eriksson.

Annons