ANNONS

Modebolaget i konkurs - hyllad e-handlare i kris

Sebastian Tomic, vd
Misslyckad räddning.

Modeföretaget Grand Projects Sweden AB, som tidigare drev e-handeln Grand Frank, har försatts i konkurs. Samtidigt som moderbolaget går i graven kämpar det nya bolaget, Grand Frank AB, med stora förluster och missnöjda kunder. En nyligen avslutad crowdfunding-kampanj för en ny jacka misslyckades med att nå sitt finansieringsmål.

LÄS ÄVEN: "Var inte som Stefan"-kampanj efter erkännande: "Helt otroligt"

ANNONS

Den 23 september 2025 försattes Grand Projects Sweden AB i konkurs av Stockholms tingsrätt. Bolaget, som grundades 2014, har under en längre tid haft ekonomiska svårigheter.

Vid konkurstillfället hade bolaget ett uppskjutet skatteanstånd på över 1,9 miljoner kronor. Revisorns kommentarer från de senaste två årsredovisningarna pekar på brister i den interna kontrollen och att betalningar av skatter och avgifter inte skötts korrekt.

Under 2023 genomförde bolaget en omstrukturering där verksamheten och varumärket "Grand Frank" överläts till det nystartade dotterbolaget Grand Frank AB. Moderbolaget Grand Projects Sweden AB blev därmed ett holdingbolag utan egna löpande intäkter, beroende av avbetalningar från dotterbolaget.

Årsredovisningen för 2023 visade en förlust på 1,3 miljoner kronor och en soliditet på endast 3,2 procent. Revisorn uttryckte i sin rapport en "väsentlig osäkerhetsfaktor avseende antagandet om fortsatt drift" och pekade på att bolaget kunde behöva kapitaltillskott från ägarna.

Nystart med miljonförlust

Det nya bolaget, Grand Frank AB, som tog över driften i slutet av 2022, har också fått en tuff start.

Bolaget registrerade under sitt första, förlängda räkenskapsår (2022-10-25 till 2023-12-31) en förlust på över 2,7 miljoner kronor. Eget kapital var negativt med nästan 2,7 miljoner kronor och soliditeten var -171,3 procent.

I förvaltningsberättelsen beskrivs förlusten som "ett naturligt resultat av de investeringar och omställningar som krävs för att etablera bolaget som en mer stabil aktör på marknaden."

Sebastian Tomic, delägare i Grand Frank, är vd i både det konkursade bolaget och det nystartade Grand Frank AB.

Misslyckad Kickstarter-kampanj

Parallellt med de ekonomiska svårigheterna har Grand Frank försökt att finansiera en ny mockajacka, "The Vinci edition", genom en Kickstarter-kampanj.

Kampanjen, som avslutades den 18 september 2025, lyckades endast samla in 73 861 kronor av det uppsatta målet på 80 000 kronor och blev därmed inte finansierad.

Samtidigt vittnar kunder om problem. På omdömessajten Trustpilot har Grand Frank ett betyg på 1,4 av 5 stjärnor.

Flera kunder klagar på uteblivna leveranser, problem med returer och obefintlig kundservice. En kund skriver den 10 september 2025:

HANDLA INTE HÄR. Handlade en skjorta här som önskades returnera innan upphämtning från ombud. Trots flera försök av kontakt med grandfrank som enbart har mejl kontaktväg (omöjligt att nå kundtjänst) så har de aldrig svarat. DHL har bekräftat att de fått tillbaka produkten, men de har ändå krävt betalt från KLARNA. Ni är Tjuvar och ett av de mest oseriösa företaget jag någonsin handlat hos.

En annan skriver i mars 2025:

Beställde en jacka 9e mars för ca 4k. Skulle skickats 10e mars. Fortfarande inte skickats. Kontaktat kundtjänst 2 ggr och krävt den ska skickas alternativt avbryta köpet. Inget svar än.

Företagets e-handel, Grandfrank.com, är för närvarande låst med lösenord. Det går alltså inte att handla från nätbutiken.

Från Instagram-succé till fall

Kontrasten är stor mot de tidiga åren. År 2016 och 2017 omskrevs Grand Frank som en framgångssaga, byggd på smart marknadsföring på Instagram där de hade hundratusentals följare.

2017 siktade dåvarande vd:n Erik Bergström på en omsättning på 40 miljoner kronor. Framgången förklarades med en genuin och nära relation till kunderna.

Något som har varit gynnsamt för oss är att vi är helt beroende av de som bryr sig om vårt varumärke, vilket resulterar i att de som följer oss har en impact på våra produkter och de beslut vi tar, sa Erik Bergström i en intervju med Ehandels.se 2017.

Idag tycks den relationen vara bruten och framtiden för det en gång så hyllade modevarumärket är osäker.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se