Modejätten byter till AI-modeller i e-handeln – vill öka mångfalden

"Våra modeller bör spegla våra konsumenter".

AI är det nya svarta, så även i modevärlden. Nu meddelar Levi Strauss & Co att man inlett ett samarbete med den digitala modestudion Lalaland.ai, för att skapa AI-genererade modeller som ska visa upp deras plagg online.

Enligt det San Francisco-baserade modeföretaget kommer man att börja testa konceptet senare i år, som ett komplement till mänskliga modeller.

Annons

När du handlar på Levi.com eller i vår app, har vi generellt en modell för varje produkt. Vi vet att våra kunder vill se modeller som ser ut som dem, och vi tror att våra modeller bör spegla våra konsumenter, säger Dr. Amy Gershkoff Bolles, global chef för digital teknologi på Levi Strauss & Co.

Blandade känslor

Sedan tidigare har företag som Clavin Klein och Tommy Hilfiger haft liknande samarbeten med nederländska Lalaland.ai, som säger att deras AI-genererade modeller är väldigt realistiska. Många kommer inte ens att se skillnad på om modellen är verklig eller inte, enligt Lalaland.ai.

Nyheten om AI-genererade modeller, istället för mänskliga, tas emot med skepsis av många inom modebranschen. Det eftersom man ersätter vanliga människor. Både framför och bakom kameran.

Levi’s ser det däremot som ett ypperligt sätt att öka mångfalden eftersom man kan skapa realistiska modeller av varierande kroppstyp, ålder, storlek och hudton. Något som kommer att skapa en mer personlig köpupplevelse för kunden, enligt modeföretaget.

Även om AI sannolikt aldrig helt kommer att ersätta våra mänskliga modeller, är vi glada över de potentiella möjligheter som detta kan ge oss för konsumentupplevelsen, säger Dr. Amy Gershkoff Bolles.

LÄS MER: Framtidens plattform: “Bilder som helt genereras upp från AI”

Annons