Modejättens historiska siffror: ”Påverkades negativt”

"Ännu ett bevis".

Boozt flaggade tidigare för ett riktigt starkt Q3 och nu presenterar man facit för perioden 1 juli till 30 september. Försäljningen steg med hela 23 procent och uppgick till 940 miljoner kronor. Mycket tack vare Booztlet som såg en tillväxt på hela 101 procent, medan Boozt.com ökade med 15 procent. Det kunde dock ha blivit ännu bättre.

Tillväxten under kvartalet påverkades negativt av att lagertillgången var lägre. De avslutande månaderna av vår/sommar-säsongen påverkades negativt på grund av den mycket höga säljfrekvensen under andra kvartalet. En ovanligt stor andel kampanjinköp, som avser varor inköpta till lägre priser under säsong, uppvägde delvis för detta, säger Hermann Haraldsson, vd på Boozt, i en kommentar.

Annons

Man visade även upp historiska siffror när bolaget för första gången kunde redovisa en vinst i tredje kvartalet. Rörelseresultatet (EBIT) skrevs till 48 miljoner kronor, en enorm ökning från förra årets negativa 41 miljoner.

Det tredje kvartalet har alltid varit svårt ur ett lönsamhetsperspektiv eftersom det påverkas kraftigt av utförsäljning av föregående säsongs kollektion. Att för första gången göra en stark vinst under detta kvartal är ännu ett bevis på lönsamhetspotentialen i vår affärsmodell med ett högt genomsnittligt ordervärde.

Nu passar man också på att skriva upp prognosen ytterligare för helåret. I början på oktober justerades rörelsemarginalen upp till intervallet 4,5 till 5,5 procent. Men nu väntar man sig alltså ännu mer.

Vi har nu över två miljoner aktiva kunder som handlar på Boozt.com och Booztlet.com. Till följd av att utvecklingen är bättre än väntat justerar vi upp prognosen för helåret till en justerad rörelsemarginal i intervallet 5,5 till 6,5 procent, säger Hermann Haraldsson.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!