Modekoncernen gör iskallt förvärv: ”Ligger i absolut framkant”

"Fantastiskt roligt".

Det har bara gått ett par veckor sedan det stod klart att e-handelskoncernen Online Brands skulle köpa modevarumärket Bread & Boxers. Nu gör Online Brands ytterligare ett förvärv - den här gången i form av företaget Nordic Kidswear. Parterna har tecknat en avsiktsförklaring om förvärv, som innebär en kontakt köpeskilling på 17,9 miljoner kronor. Dessutom ingår en emission av nära 6 00 000 aktier i Online Brands och det finns en möjlig tilläggsköpeskilling som är kopplad till Noridic Kidswears utveckling de kommande åren.

LÄS ÄVEN: E-handelskoncernen köper NHL-stjärnans bolag: "Är övertygade"

Annons

Nordic Kidswear står bakom varumärket Isbjörn of Sweden, som tillverkar outdoorplagg för barn upp till 16 år. Företaget säljer sina varor på fler än 20 marknader via både egen e-handel och egna marknadsplatser.

Det känns fantastiskt roligt att snart kunna välkomna Nordic Kidswear och Isbjörn till OBAB-familjen. Grundarna Maria och Camilla har gjort en enastående insats med att utveckla Isbjörn till ett ledande varumärke inom funktionskläder för barn och ungdomar. Sedan starten har fokus legat på att skapa ändamålsenliga kläder med oslagbar slitstyrka och hållbarhet, som håller för användning år efter år, och kan gå i arv till flera barn utan att gå sönder, säger Magnus Skoglund, vd för Online Brands, i ett pressmeddelande.

Samtidigt ligger Isbjörn i absolut framkant gällande miljömässigt hållbara material och produktion, där fokus på miljön har funnits med från början och är en central del av bolagets DNA. Vi ser fram emot att tillsammans med Maria och Camilla utveckla Isbjörn de kommande åren, och samtidigt få ta del av den värdefulla kunskap som grundarna kan ge till hela gruppen, fortsätter han.

Det här verksamhetsåret räknar man med att komma upp i en omsättning på 39 miljoner kronor, och göra ett EBITDA-resultat på 4,3 miljoner kronor.

Vi är väldigt glada över att tillsammans med Online Brands kunna fortsätta vår framgångsresa med Isbjörn och utveckla bolaget vidare till en ledande global aktör inom vårt segment. Med en stark ägare i ryggen kan vi fortsatt fokusera på att utveckla vår nuvarande hållbarhetsstrategi till nästa nivå och säkra de miljömål vi satt upp för bolaget för framtiden. Den samlade erfarenheten av entreprenörskap och internationell e-handel som finns inom Online Brands blir ett fantastiskt tillskott till vårt bolag, säger Maria Frykman, vd på Nordic KidsWear AB, i en kommentar.

LÄS ÄVEN: Globala varumärket storsatsar på e-handeln: "Sky is the limit"

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!