ANNONS

Modesajtens krisdrag: Hyr ut lagret och byter plattform

Magnus MÃ¥nsson, vd
"Tydligt tapp".

Modehandlaren Bubbleroom firar idag sitt 20-årsjubileum. Men firandet sker mot en bakgrund av en utmanande delårsrapport. Bolaget redovisar en omsättning som minskade med 2,8 procent under det tredje kvartalet (juli-september), och landade på 89,4 miljoner kronor. Samtidigt föll rörelseresultatet (EBIT) till -11,1 miljoner kronor.

ANNONS

För årets första nio månader minskade omsättningen med 2,9 procent till 316,8 miljoner kronor. Rörelseresultatet för denna period var -14,6 miljoner kronor.

Vd:n Magnus Månsson beskriver i rapporten ett kvartal som tydligt delats i två faser.

Under den första fasen, REA-perioden som omfattade juli och första halvan av augusti, mötte vi en svag efterfrågan från våra kunder vilket ledde till större prisnedsättningar och svagare marginaler, skriver han.

Bolaget hade också medvetet gått in i rean med ett lägre lagersaldo som en del av en pågående sortimentsomställning. Denna lägre tillgång på kampanjvaror hade en negativ påverkan på försäljningen.

Vändningen kom när höstsäsongen startade.

Under den andra fasen, med start i mitten av augusti, då den ordinarie höstsäsongen inleddes, har vi sett en tydligt positiv och förtroendeingivande utveckling, både i försäljning och lönsamhet, fortsätter Magnus Månsson.

En uppförsbacke under perioden var försäljningen via e-handelsplattformen Zalando, som beskrivs som "utmanande" under sommarmånaderna med ett "tydligt tapp".

Även om den försäljningen återgick till tillväxt i september, kunde bolagets egna e-handelssajter inte kompensera för den svaga starten på kvartalet och tappet på Zalando.

Framåt fortsätter Bubbleroom sin strategi att migrera sina nordiska marknader till e-handelsplattformen Shopify. Bolaget meddelar att Danmark nu är "fullt överflyttat" till den nya plattformen.

Arbetet fortsätter med övriga nordiska marknader, samtidigt som en expansion till fler europeiska länder planeras för det första kvartalet 2026.

För att nå lönsamhet har ett besparingsprogram lanserats med målet att spara 4–6 miljoner kronor årligen. Bubbleroom har bland annat signerat ett avtal om att hyra ut delar av sin lagerlokal.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se