Mustig tillväxt för djurjätten: ”Visat sig vara mer värdefulla”

Högtryck i affären, trots tuffa tider.

Arken Zoo- och Vetzoo-ägaren Musti Group blir allt större. Nu har man publicerat sina siffror för det tredje kvartalet och visar åter upp en stark tillväxt. Försäljningen har nämligen ökat med 15 procent och når 955 miljoner kronor under perioden.

Samtidigt har justerat EBITDA stärkts med drygt 20 procent och landar på 150 miljoner kronor. Och detta trots de utmaningar som omvärldsläget kommer med just nu.

Annons

Vi bibehöll ett starkt momentum under perioden april till juni trots det historiskt utmanande ekonomiska klimatet, som påverkar hela retailbranschen kraftigt, med stigande priser och ett försvagat konsumentförtroende. Djurkategorin har visat sig vara väldigt motståndskraftigt i ekonomiska nedgångar, kommenterar David Rönnberg, vd på Musti Group, siffrorna.

En av anledningarna bakom framgångarna är förstås alla de husdjur som införskaffats under pandemin, när fler spenderade mer tid hemma.

Vi har fortsatt att växa vår andel av ägare till nya valpar, vilka har visat sig vara mer värdefulla konsumenter än tidigare årgångar av valpägare, säger David Rönnberg.

Han hyser också gott hopp om fortsättningen för koncernen.

Vi förväntar oss att dra nytta av styrkan och bredden i vårt fotavtryck på våra marknader, med våra unika omnikanalsnätverk. Jag tror på en stark prestation även i framtiden, när våra nya butiker går på högvarv, säger David Rönnberg.

Annons